ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ارز مورد نیاز زائران اربعین در داخل کشور پرداخت شود

ارز مورد نیاز زائران اربعین در داخل کشور پرداخت شود
رئیس ستاد مرکزی اربعین حسینی گفت: بر اساس قول بانک مرکزی قرار شد برای اربعین امسال، ارز مورد نیاز زائران در داخل کشور پرداخت شود، چراکه زمینه این کار در عراق فراهم نیست.

دکتر حسین ذوالفقاری در نشست کمیته فرهنگی و آموزشی ستاد مرکزی اربعین که در سازمان حج و زیارت با مدیریت بعثه مقام معظم رهبری برگزار شد، به برخی ابهام‌ها و هماهنگی‌های صورت‌گرفته برای اربعین ۹۸ اشاره کرد و گفت: این احتمال را در نظر بگیریم که در اربعین ویزای عراق لغو شود، باید آمادگی لازم را داشته باشیم که متناسب با آن، سفر را مدیریت کنیم، چراکه حتما جمعیت زیادی راهی مرزها می‌شوند. شاید تا مرز ایران مشکل زیرساخت نداشته باشد اما از مرز عراق به بعد، مشکلاتی وجود دارد.

وی مدیریت زمانی سفر، برنامه‌ریزی و هماهنگی برای هدایت زائران به مرزهایی غیر از مهران را ضروری دانست و افزود:‌ در حال حاضر ویزای عراق برای ایرانی‌ها رایگان است اما در مذاکرات اخیر، دولت عراق اعلام کرد در مقطع اربعین صدور هر یک از این ویزاها بالغ بر دو تا سه دلار هزینه دارد، برای همین ممکن است در اربعین ویزا لغو شود، پس ضرورت دارد ما طرح جایگزینی داشته باشیم تا سفر زائران را سامان‌دهی کنیم؛ بنابراین باید مکانیزمی برای مدیریت سفر طراحی شود تا شاهد پراکندگی و ازدحام جمعیت در مرزها به‌ویژه مهران نباشیم.

رئیس ستاد مرکزی اربعین هرچند لغو ویزای عراق را در مناسبت اربعین قطعی اعلام نکرد، اما الزام ثبت‌نام با گذرنامه برای متقاضیان اربعین را یکی از راهکارهای سامان‌دهی و مدیریت این سفر ذکر کرد.

 وی به پیش‌بینی کمیته اسکان با توجه به‌احتمال افزایش جمعیت در اربعین امسال اشاره کرد و افزود: شرایط امسال به‌گونه‌ای نیست که جمعیت متقاضی سفر معنوی اربعین پیش‌بینی شود، اما با توجه به امکانات، برای افزایش ظرفیت اسکان تا یک و نیم برابر سال گذشته، اقداماتی شده است.

معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور به جلساتی که با بانک مرکزی برای اربعین برگزارشده است، اشاره کرد و گفت: سال گذشته بانک مرکزی باوجود مخالفت ستاد مرکزی اربعین و بدون اطلاع و هماهنگی، به پرداخت ارز در عراق اقدام کرد که مشکلاتی را به وجود آورد. به‌ناچار نامه‌ای به همه دستگاه‌های مرتبط با اربعین فرستاده شد که هیچ اقدامی خارج از برنامه‌های ستاد مرکزی و کمیته‌ها انجام نشود تا مشکلی پیش نیاید، در غیر این صورت ممکن است به دستگاه قضایی معرفی شوند.

وی ادامه داد: بر اساس قول بانک مرکزی قرار شد برای اربعین امسال، ارز مورد نیاز زائران در داخل کشور پرداخت شود، چراکه زمینه این کار در عراق فراهم نیست.

رئیس ستاد مرکزی اربعین بر ضرورت سامان‌دهی خدمات در مرزها با استناد به طرح تفصیلی مرزها تأکید کرد و افزود: سال گذشته ۸۰ درصد ناوگان بین‌شهری در اختیار اربعین و برای انتقال زائران تا مرزها قرار گرفت، وضعیت طوری شد که در برخی شهرها با کمبود ناوگان حمل‌ونقل مواجه شدیم و مردم معترض شدند. برای امسال راهکارهایی در نظر گرفته‌شده که از تکرار آسیب‌های گذشته جلوگیری شود.

ذوالفقاری همچنین تأکید کرد: زیرساخت در مرزها با توجه به نقشه تیپ که در طرح تفصیلی مشخص‌شده، ‌اجرا شود تا از هر اقدام سلیقه‌ای مثل آنچه در فاصله شهرهای کربلا و نجف رخ‌داده است، جلوگیری شود.

رئیس ستاد مرکزی اربعین همچنین بر ضرورت صیانت از فرهنگ اسلام واقعی در جریان اربعین تأکید کرد.

برچسب ها : اربعین
مدیر سایت امتیاز به خبر :

عکسهای مرتبط

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.