ﺳﻪشنبه 29 اسفند 1402
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

عمليات صدور ويزاي الكترونيكي براي زائران حج تمتع 98 آغاز شد

عمليات صدور ويزاي الكترونيكي براي زائران حج تمتع 98 آغاز شد

علي رضا رشيديان در نشست هم‌اندیشی نمایندگان دفاتر مراجع تقلید که دوشنبه شب در محل دفتر نمایندگی ولی‌فقیه در امور حج و زیارت قم برگزار شد، گفت : موضوع ويزاي زائران و صدور به موقع آن از اهميت ويژه اي برخوردار است و بدين منظور برنامه ريزي ها و هماهنگي هاي لازم براي تسريع در صدور و انجام به موقع كار صورت گرفته است.
وي با اشاره به اينكه هر چند روابط سیاسی بين جمهوري اسلامي ایران و عربستان قطع است، اما در یک توافق نانوشته از دو سال قبل روابط دو كشور در حوزه سياسي و در موضوع حج تفکیک‌ شده چنانكه در مذاکرات حج سال 1398 که به عربستان سفر کردیم، فضای مذاکرات از سال گذشته بهتر بود و تفاهمات خوبي در اين حوزه انجام شد.
وی راه‌اندازی دفتر نمایندگی حج و زیارت در عربستان را از جمله اين تفاهم ها عنوان و ذكر كرد : این دفتر از مدت‌ها قبل فعالیت خود را در سرزمین وحی آغاز کرده است وطي برنامه ريزي هاي صورت گرفته توانستيم به موقع در زمينه اسکان، تغذیه ، تدارکات و حمل نقل مناسب براي زائران كشورمان اقدامات لازم را انجام دهیم.
وي با تاكيد بر اينكه انجام اموربه صورت بهنگام و به‌ موقع در حوزه حج و تداركات لازم از اهميت ويژه اي برخوردار است ، گفت : امسال با وجود افزايش قیمت‌ها در عربستان چنانكه در حوزه حمل‌ ونقل بین‌شهری هزينه ها از حدود 700 ریال به بیش از 1100 ریال سعودی براي هر نفر رسیده است که حاكي از رشد 80 درصدي نسبت به سال قبل است اما ما با اقدام و پرداخت‌های به‌موقع در هزينه هاي اين حوزه ،توانستيم حدود هشت درصد در قياس با پارسال صرفه‌جویی كنيم در عين آنكه اتوبوس هاي جديدي را هم وارد اين فرآيند كرديم كه مي تواند شرايط مطلوبتري را براي تردد حجاج فراهم كند.
رشيديان تصریح کرد : همچنین در بخش تغذیه و تدارکات هم طي فراخوان مزايده اي كه درروزنامه رسمي عربستان برگزار شد در واگذاري امور در حدود پنج درصد و در حوزه مسكن هم هشت درصد كاهش هزينه و در واقع صرفه جويي داشتيم .
وي در ادامه در موضوع خدمات بهداشتي و درماني به حجاج هم گفت : در اين راستا امسال در بحث انتقال دارو و تجهیزات پزشکی به عربستان براي خدمت رساني بهتر به زائران ايراني با طرف سعودي تفاهم شد و هم اكنون داروها و تجهیزات مربوطه را به عربستان سعودی منتقل كرده ايم ضمن آنكه بر اساس مذاكراتي كه صورت گرفت قرار شد از ظرفیت هاي پزشكي عربستان برای خدمات دهي به زائران ايراني بهره گيريم و مقدمات اين موضوع و تعيين رابطان مربوطه هم انجام گرفته است. در قالب 573 كاروان عازم اين سفر معنوي مي شوند.
رئيس سازمان حج و زيارت در بخشي ديگر از سخنان خود با اشاره به سهمیه امسال جمهوري اسلامي ايران كه 86 هزار و 550 زائر تعيين شد كه در قالب 573 كاروان اعزام مي شوند ، گفت : از این تعداد 84 هزار نفر زائر و 2550 نفر هم کارگزاران و عوامل اجرایی حج هستند تلاش شد در حج 98،دربحث عمليات حج با سیاست‌های انقباضی کاهش نیرو و کاهش هزينه را داشته باشيم كه تا حدودي هم موفق بوديم.
رشيديان با بيان اينكه متوسط سن زائران 56 سال و عموما بانوان هستند، تصريح كرد : بر اساس برنامه ريزي ها 309 کاروان مدینه‌ قبل و 264 کاروان مدینه‌ بعد هستند امسال بیش از ۹۰ هتل را در سرزمین وحی برای اسکان زائران اجاره کردیم که اسكان آنان در 22هتل اجاره شده در مدینه منوره و 76 هتل در مکه مکرمه انجام مي شود.
به گفته وي ، امسال فراخوان حجاج از اسفندماه صورت گرفت كه در روزهای نخست ،استقبال زائران بسیار خوب بود و در همين ايام در بیشتر شهرها کاروان‌های حج تكميل شد ضمن آنكه درخواست خود را براي افزايش زائران تمتع امسال و اختصاص سهميه مازاد 10 هزار نفري به طرف سعودي ارائه داده ايم که قرار است 15 شوال نتیجه نهایی را به جمهوری اسلامی ایران اعلام کنند.
وي تصريح كرد : درصورت اعلام این سهمیه، هماهنگی‌های لازم برای نام‌نویسی زائران انجام شده است. 
وی افزود: پس از نام‌نویسی زائران و تکمیل کاروان‌ها، طبق هماهنگی‌های انجام‌شده با بعثه مقام معظم رهبری آموزش زائران و کارگزاران حج و زیارت انجام شد و امسال شاهد حضور بسیار خوب زائران در جلسات آموزشی بودیم.
وي با بیان اینکه همه پروازهای زائران را شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می دهند، ادامه داد: اعزام زائران و انجام پروازها از 17 تیرماه آغاز می‌شود وپروازهاي بازگشتي هم 17 شهریورماه به انجام مي شود. 
وی برگزاری برنامه‌های فرهنگی برای زائران ایرانی را بسیار مهم برشمرد و گفت: این موضوع در مذاکرات بحث و قرار شد که برنامه‌های فرهنگی و دعای کمیل زائران درمحل اقامت شان برگزار شود؛ همچنین مراسم برائت از مشرکین را امسال باشکوه‌تر از سال گذشته در سرزمین عرفات برگزار خواهیم کرد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.