جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همایش توجیهی آموزشی حجاج 98 آذربایجان شرقی برگزار شد/ گزارش تصویری

همایش توجیهی آموزشی حجاج 98 آذربایجان شرقی برگزار شد/ گزارش تصویری

همایش توجیهی آموزشی حجاج استان آذربایجان شرقی با حضور زائرین، عوامل و روحانیون کاروانهای حج تمتع سالجاری و با سخنرانی آقای روحی مدیر حج و زیارت استان، حجت الاسلام والمسلمین ايران نژاد مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان، حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی نماینده محترم مجلس خبرگان رهبری و امام جمعه معزز مراغه و با اجرای نمادین اعمال و مناسک حج و عمره قبل از ظهر جمعه 13 اردیبهشت ماه در محل سالن ژیمنازیوم دانشگاه تبریز برگزار شد.

 

در ابتدای همایش مسئول نمایندگی بعثه مقام معظم رهبری در حج و زیارت استان با بیان حدیثی از حضرت علی(ع) زائران بیت ا.. الحرام را میهمانان خدا خواندند و گفتند حتی اگر چیزی هم از خدا درخواست نکنید خداوند از فضل خود می بخشد. ایشان خواستند حتما با آمادگی قلبی برای این مهمانی آماده شوید.

ایشان فرمودند روابط سیاسی دو کشور هیچ ارتباطی به برگزاری حج ندارد و دولت عربستان خود نیز بارها از نظم زائرین ایران تشکر کرده است. و ما زائرین نیز می بایست قوانین عربستان را به خوبی رعایت کنیم و ضمن رعایت اخلاق اسلامی، از موارد اختلافی پرهیز نماییم.

ایران نژاد با بیان اینکه زائرین نماینده ملت ایران هستند، با اشاره به شعار حج امسال"حج؛ خودسازی، اخوت دینی، تمدن اسلامی" گفتند حجاج از بازارگردی پرهیز نموده و از وقت ارزشمند خود حداکثر بهره برداری را داشته باشند.

 

در ادامه همایش آقای روحی مدیر حج و زیارت استان نیز ضمن خیرمقدم به حضار، فرمودند خداوند متعال را شکرگذاریم که توفیق خدمتگزاری به شما عزیزان را به ما عنایت فرموده است که این خدمتگزاری نیازمند برنامه ریزی هایی است که در طول یکسال گذشته انجام یافته است.

اقدامات تهیه مسکن و هتل محل اقامت زائرین در شهرهای مکه و مدینه از حج سال قبل شروع شده و تا اسفندماه سال گذشته، مابقی هتلها نیز اجاره شدند که بعلت زود شروع کردن اجاره هتلها، 55 میلیون ریال صرفه جویی در هزینه ها به همراه داشت.

ایشان با بیان اینکه هزینه سفر زائرین کشور بین 21 الی 28 میلیون و متاثر از هتلهای مدینه و ایستگاه پروازی می باشد گفتند مدت اقامت زائرین در مدینه 5 شب و 6 روز خواهد بود.

روحی گفت علاوه بر مسکن، خدمات مربوط به حمل و نقل، تغذیه و تدارکات، برنامه های فرهنگی و آموزشی و بهداشتی و پزشکی نیز در داخل کشور و در عربستان انجام می گردد.

ایشان گفتند غذای زائرین در آشپزخانه های متمرکز با کیفیت بالا تهیه می شود که ذائقه کلی زائرین در آن لحاظ می گردد.

مدیر حج و زیارت استان ضمن توصیه به رعایت قوانین و مقررات عربستان، گفتند حمل مواد مخدر و جاسازی آن تبعات منفی زیادی داشته و موجب بازداشت و معاف از اعزام به حج می گردد.

 

حجت الاسلام والمسلمین پور محمدی نماینده معزز استان در مجلس خبرگان رهبری نیز در ادامه همایش نیز از تعطیل ناپذیری حج فرمودند و گفتند می توان از هزینه میهمانی ها و خریدها کم کرد و هزینه آن را به فقرا کمک نمود، ولی پول حج واجب می بایست برای اعزام به خانه خدا هزینه و استفاده گردد.

 

در انتهای همایش با توضیحات حاج آقای نوبری، زائرین به صورت عملی و نمادین با نحوه انجام اعمال و مناسک حج و عمره آشنا شدند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :