پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تشریح جزییات مذاکرات حج تمتع 98

تشریح جزییات مذاکرات حج تمتع 98
رییس سازمان حج و زیارت به تشریح جزییات مذاکرات حج تمتع 98 پرداخت و توضیحاتی را در خصوص مفاد توافقنامه با وزارت حج و عمره عربستان بیان کرد.

علی رضا رشیدیان رییس سازمان حج و زیارت در نخستین نشست رسانه ای خود پس از حضور در راس سازمان و بعد از مذاکرات حج تمتع 98 به پرسش های اصحاب رسانه در خصوص موضوعاتی نظیر توافقنامه حج تمتع پیش رو، فراخوان و ... پاسخ داد.

وی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته میان سازمان حج و زیارت جمهوری اسلامی ایران که هفته گذشته انجام گرفت، گفت: این سفر که برای مذاکرات حج 1440 بود بنا به دعوت وزارت حج و عمره عربستان صورت گرفت؛ این مذاکرات فشرده در سه مرحله برگزار شد که در مرحله نخست پیشنهادات و محورهای هیئت جمهوری اسلامی ایران ارسال شد و و پیش نویس طرف مقابل نیز برای ما ارسال شد که مورد بررسی قرار گرفت.

رییس سازمان حج و زیارت تصریح کرد: در مرحله بعد که پیش از مذاکرات مستقیم با وزیر حج و عمره عربستان بود، مذاکرات کارشناسی مورد توجه قرار گرفت که در این دور نیز بحث های آسیب شناسی حج سال گذشته و پیشنهادات ما مورد اهتمام قرار گرفت؛ نهایتا در مرحله سوم و در دیدار با وزیر حج و عمره عربستان تفاهمامه حج 98 به جمع بندی و امضا رسید.

به گفته رشیدیان، مذاکرات و تفاهمنامه امسال با سال گذشته تفاوت داشت چرا که تفاهم نامه حج 98 در یک روز به امضا رسید و مهمترین منویات هیئت ایرانی مبنی بر عزت، کرامت و امنیت حجاج کشورمان مورد تاکید و تایید دو طرف قرار گرفت.
وی افزود: نکته مهم دیگری که مورد توجه قرار گرفت بحث آسیب شناسی و بررسی های صورت گرفته بود که این مهم نیز مورد توجه دو طرف واقع شد.


رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه موضوع حقوق خانواده های شهدای مسجدالحرام و منا و همچنین شناسایی پیکرهای باقیمانده شهدای منا مورد توجه قرار گرفت گفت: طرف سعودی اعلام کرد غرامت شهدای مسجدالحرام به دفتر نمایندگی درسازمان ملل پرداخت شده است که به‌همین‌منظوروکالت نامه های بازماندگان نیز تهیه و ارسال شده و پیگیری موضوع قرار است از طریق دفتر نمایندگی درسازمان ملل انجام شود تا این موضوع نیز حل گردد.

رشیدیان ابراز امیدواری کرد با توجه به پرداخت دیه شهدای مسجدالحرام ، موضوع شهدای منا نیز دنبال شود و در آینده شاهد محقق شدن این موضوع باشیم.

وی گفت: هیئت ایرانی آمادگی دارد مدارکی را که در اختیار دارد در کمیته حقیقت یاب ارائه کند تا به نتیجه برسیم.

رییس سازمان حج و زیارت افزود: بحث شهدای مفقود منا هم که محل دفن آنها مشخص نیست تعدادشان ۱۰ نفر بود؛ با پیگیری‌های انجام گرفته هم‌اینک پنج نفر به‌صورت قطعی محل دفن‌شان مشخص شده است و احتمالاً دو نفر دیگر هم به‌زودی محل دفن‌شان مشخص خواهد شد و سه نفر دیگر هم درحال پیگیری است.

رشیدیان با بیان اینکه جمعیت حجاج ما نسبت به سال گذشته افزایش می یابد، گفت: امسال جمعیت حجاج ایرانی به 84 هزار نفر افزایش یافت که با تعداد عوامل و خادمان این جمعیت بالغ بر 86 هزار و 500 نفر خواهد شد؛ البته ما به سبب جمعیت جمهوری اسلامی ایران و تاخیرهای صورت گرفته درخواستی مبنی بر افزایش 10 هزار نفری حجاج را مطرح کرده ایم که این مهم از سوی طرف مقابل درحال بررسی است.

وی با اشاره به مذاکرات اخیر با طرف سعودی توضیح داد: مسایل مربوط به حمل و نقل، اسکان، تغذیه و تدارکات و ... نیز با طرف سعودی مطرح شد که قول های مساعد از سوی طرف مقابل داده شد.

رییس سازمان حج و زیارت در خصوص برخی دیگر از موارد مورد بحث و توافق با طرف سعودی تصریح کرد: راه اندازی دفتر حافظ منافع جمهوری اسلامی ایران در جده، صدور ویزا و همکاری با سه نفر اعزامی دفتر حافظ منافع، افتتاح و راه اندازی هر چه سریعتر دفتر سازمان حج و زیارت در عربستان، همراهی کافی در زمانبندی مناسب برای حجاج ایرانی در مشاعر و به ویژه جمرات با توجه به ازدحام جمعیت و شرایط آب و هوایی و مسایل شرعی، همکاری لازم با هیئت کنسولی در ایام حج تمتع، ارایه خدمات درمانی مناسب از سوی وزارت صحه عربستان و ... از جمله موضوعاتی بود که مورد توجه طرف مقابل قرار گرفت.

رشیدیان با بیان اینکه یکی از موضوعات در این مذاکرات بحث معطلی حجاج ایرانی به دلیل انگشت نگاری در فرودگاههای عربستان بود گفت: طبق توافق صورت گرفته ما اعلام آمادگی کردیم که کار انگشت نگاری را به سبب عدم معطلی حجاج ایرانی انجام دهیم که امیدواریم این مهم نیز در زمانبندی تاثیر مناسبی را ایجاد نماید؛ هر جه زمان معطلی حجاج کمتر شود برای سلامت و تلف شدن وقت موثر خواهد بود.


وی با اشاره به موفقیت آمیزبودن مذاکرات حج با طرف سعودی تاکید کرد: در این مذاکرات عزت، کرامت و امنیت حجاج ایرانی مورد تاکید و توجه دو طرف قرار گرفت.

رشیدیان درباره این پرسش که آیا در این مذاکرات در خصوص از سرگیری عمره مفرده نیز بحث و تبادل نظر صورت گرفت یا خیر گفت: موضوع دعوت بحث تفاهمنامه حج 1440 بود وبحث عمره در در دستور کار نبود؛ اما از سرگیری عمره مفرده تابع شرایط سیاسی بین دو کشور است و شرایط سیاسی فعلی تغییری با قبل نکرده و از این بابت مناسب برای عمره گذاران نیست.
وی افزود: انتظاری که برای عمره گذاران خود داریم همانند انتظارات حج است یعنی باید عزت، کرامت و امنیت مورد توجه قرار گیرد.

رییس سازمان حج و زیارت خاطرنشان کرد: مشکلاتی در سنوات قبل برای عمره گذاران ایجاد شد که حساسیت هایی را به دنبال داشت و در این رابطه برای از سرگیری عمره باید تضامین لازم ارسال شود و با توجه به شرایط فی مابین این راه اندازی مقدور نیست.
رشیدیان در عین حال تاکید کرد: در این دور مذاکرات بحثی راجع به عمره مفرده نشد اما امیدواریم در شرایط پیش رو با پیگیری موضوعات حج تمتع بتوانیم شرایط را برای عمره مفرده فراهم آوریم.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه با معرفی خبرنگاران و تجهیزات آن‌ها قرار است که در امر حضور آن‌ها تسهیل شود،‌ ابراز داشت: آسیب‌شناسی حج سال گذشته در گفت‌وگو با طرف عربستانی هم انجام شد. همچنین مهم‌ترین محور این گفت‌وگو تأمین امنیت حجاج جمهوری اسلامی ایران و عزت و کرامت ایرانی بود که طرف عربستانی قول مساعدت در این زمینه داد. 
وی افزود: بحث حمل و نقل و مشکلات پیرامون اسکان و عدم معطل ماندن حجاج ایرانی در فرودگاه‌های عربستانی از دیگر موضوعات مطرح شده در این گفت‌وگو با وزارت حج عربستان بود.
رییس سازمان حج و زیارت در خصوص پرسشی مبنی بر اینکه میزان غرامت شهدای مسجد الحرام چقدر خواهد بود و تعیین تکلیف حقوق خانواده های شهدای منا به کجا انجامید گفت: میزان دقیق مبلغ را نمی دانیم اما چک آن به دفتر نمایندگی عربستان در سازمان ملل ارسال شده است.
رشیدیان افزود: موضوع شهدای منا را در این مذاکرات مورد تاکید قرار دادیم و حتی اعلام کردیم که اسنادی برای ارایه به کمیته حقیقت یاب در اختیار داریم؛ مسلما حل موضوع شهدای مسجد الحرام شروعی برای احقاق حق شهدای منا خواهد بود که امیدواریم حقوق شرعی خانواده ها داده شود.

وی درباره چگونگی ارسال تجهیزات خبرنگاران در موسم حج تمتع نیز اظهار کرد: این موضوع با طرف سعودی مطرح شد و طبق توافق که در سنوات قبل نیز صورت می گرفت، قرار بر این شدت تا اسامی و تجهیزات خبرنگاران اعزامی به طرف سعودی اعلام شود ئ مجوزات لازم صادر گردد.

رییس سازمان حج و زیارت درباره برنامه‌های این سازمان برای کاهش مدت زمان حضور زائران در عربستان، گفت: در حج جاری زائران بین ۲۸ تا ۴۲ روز در عربستان حضور داشتند که دلیل این مدت طولانی برنامه‌های پروازی عربستان بوده است. ما در این دور مذاکرات این مسئله را مطرح و برنامه پیشنهادی خودمان را ارائه کرده و خواستار هماهنگی بیشتر برای کاهش تعداد روزهای اقامت شدیم.

وی درباره موضوع پروازهای حج که نیمی از آنها از سوی هواپیمایی سعودی انجام می گیرد، گفت: ما برای پروازهای داخلی در ایام حج به عربستان قیمتی را مشخص کردیم که امیدواریم با همکاری شرکتهای هواپیمایی قیمت را حفظ کنیم اما شرکت هواپیمایی سعودی با توجه به نرخ دلار قیمت های دیگری را مطرح می کند که اعلام کردیم با نرخ ایران بلیط فروشی انجام دهند که قرار بر این شد تا پیگیری ها صورت گیرد و قیمت منصفانه ای ایجاد شود.
رییس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه نرخ حمل و نقل در عربستان اعم از حمل و نقل در مشاعر و درون شهری یا بین شهری افزایش یافته است، گفت: این افزایش 80 درصدی نرخ حمل و نقل مورد قبول ما نیست و اعتراض خود را اعلام کرده چرا که این نرخ نه تنها برای حجاج ایرانی بلکه برای سایر کشورها نیز موجب مشکل می شود.


رشیدیان در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه که آیا موضوع می تواند باعث بهبود روابط سیاسی دو کشور شود، گفت: دیپلماسی عمومی ارتباطی است که بین مردم برقرار می‌شود و حج فرصت خوبی ست برای ارتباط بین مسلمانان و کاهش اختلاف‌ها بدون اینکه وارد حوزه ارزش‌گذاری در مسائل سیاسی شویم.

رییس سازمان حج و زیارت در رابطه با اینکه نرخ حج 98 چه زمانی تعیین می شود، گفت: اگر افزایش قیمت در بخش حمل و نقل، برخی حوزه‌های اقامتی و خدماتی در حج را در نظر نگیریم، هزینه‌های حج بین ۳۱۰۰ تا ۳۳۰۰ دلار خواهد بود.

رشیدیان ادامه داد: سازمان حج و زیارت و بعثه مقام معظم رهبری برای تأمین ارز حج آینده به صورت گسترده مکاتباتی با معاون اول و رئیس دفتر رئیس جمهور، رئیس بانک مرکزی و ... داشته ایم و به دنبال نرخ مناسب تأمین ارز حج هستیم؛ البته برای کاهش هزینه های حج پیش رو نیز سیاست‌های انقباضی را نیز دنبال می‌کنیم.
وی افزود: ثابت نگه داشتن نرخ هواپیمایی و درخواست مطرح شده برای این منظور از وزیر راه و شهرسازی، ارایه خدمات مناسبو با کیفیت با محوریت کاهش هزینه ها در عربستان و ... از جمله راهکارهای مدنظر خواهد بود.
رییس سازمان حج و زیارت درباره تأمین ارز مورد نیاز و انتقال آن به عربستان گفت: در این زمینه با وزیر حج عربستان صحبت کردیم که علیرغم مشکلات سال‌های قبل، امسال قول دادند که شرایطی را فراهم کنند که سریع‌تر پول به حساب حج عربستان واریز شود، همچنین با مذاکراتی که رئیس‌جمهور در سفر اخیر خود به ترکیه انجام داد، بتوانیم پول را حواله کنیم.

رشیدیان درباره زمان اعزام حجاج ایرانی برای حج 98 اظهار کرد:اعزام‌ها برای حج ۱۴۴۰ هجری قمری از نیمه دوم تیرماه سال آتی انجام خواهد شد که البته باید برای اعلام فراخوان نرخ گذاری و همچنین تکمیل اطلاعات دارندگان قبوض حج تمتع برای بروز رسانی اطلاعات انجام گیرد.
وی اظهار کرد: در حال حاضر ۱۷۰ هزار نفر اطلاعاتشان در سامانه حجاج ثبت و اصلاح شده است و این فراخوان همچنان ادامه دارد؛ دارندگان فیش‌های حج تمتع اطلاعات خود را در سامانه رزرو این سازمان به آدرس https://reserve.haj.ir/ تکمیل کنند.
رییس سازمان حج و زیارت در پایان اظهار کرد: تمام ماموریت و فعالیت این سازمان این است که حجی توام با امنیت، آرامش، عزت و ایجاد زمینه معرفت افزایی و معنویت حجاج را فراهم آورد ؛ ضمن اینکه با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب و مسئولان مبنی بر اهتمام به تهیه کالای ایرانی به حجاج حج پیش رو توصیه می کنیم که سوغات خود را در زمان مقتضی در داخل کشور تهیه کنند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.