پنجشنبه 09 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

فعالیت 16 دفتر موقت صدور روادید اربعین در نقاط مختلف کشور

فعالیت 16 دفتر موقت صدور روادید اربعین در نقاط مختلف کشور
سامانه سماح نیز برای ثبت‌نام زائران اربعین در حال آماده شدن است و با کشور عراق هم توافق شده غیر از چهار کنسولگری عراق که در تهران، کرمانشاه، خوزستان و مشهد فعال هستند، ۱۶ دفتر موقت صدور روادید در نقاط مختلف کشور مستقر شوند و ...

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌و‌گو با ایکنا؛ در تحلیل شرایط اختصاص ارز هفت هزار تومانی به زائران پیاده‌روی اربعین گفت: از طریق سامانه نیما قیمت هفت هزار تومان برای دلار زیارت اربعین در نظر گرفته شده است. البته این دومین قیمتی است که از طریق این سامانه اختصاص داده می‌شود و قیمت ارز در این سامانه برای ۲۴ قلم کالای اساسی چهارهزار و ۲۰۰ تومان است.

وی با اشاره به اینکه سامانه نیما قیمت تعادلی است که با نظارت دولت تخصیص و توزیع می‌شود، گفت: این قیمت بین هفت تا هشت هزار تومان نوسان دارد.

حیدری با اشاره به اینکه تنها راهکار برای کاهش هزینه‌های اربعین اختصاص استفاده از سامانه نیما و ارز تعادلی این سامانه بود، گفت: با هماهنگی بانک مرکزی این مهم اتفاق افتاد البته بانک مرکزی با این مسئله موافقت نمی‌کرد تا اینکه طی هفته گذشته مشکل حل شد و موافقت صورت گرفت.

وی در واکنش به افرادی که مطرح می‌کنند وقتی ارز برای تهیه دارو وجود ندارد، چرا باید ارز برای سفر اربعین اختصاص داده شود؟ گفت: دولت به ۲۴ قلم از اقلام اساسی از جمله دارو، ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی اختصاص داده است. نرخ ارز آزاد نیز که در بازار وجود دارد و از آنجایی که سفر اربعین جزء ۲۴ قلم ارز دولتی نبود، ارز نیما را به آن اختصاص دادند که ارز تعادلی است تا زائر بتواند هزینه ویزای خود را از طریق قانونی تأمین کند.

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی با تأکید بر اینکه زائران نمی‌توانند ارز لازم برای ویزای خود را از بیرون تأمین کنند و نیاز است که از طریق سازمان حج و زیارت این اختصاص ارز صورت گیرد، گفت: تلاش ما این است که برای زائر کمترین هزینه سفر وجود داشته‌ باشد. ارز اختصاص یافته ارز تعادلی است یعنی نه آزاد است و نه ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومانی، بلکه ارزی با قیمت منطقی است.

برای تهیه ارز اربعین حق هیچ بخش یا کالای اساسی زائل نشده است

وی تصریح کرد: برای تهیه ارز اربعین حق هیچ بخش یا کالای اساسی زائل نشده است. برای ثبت‌نام در پیاده‌روی اربعین و استفاده از این ارز زائران معادل قیمت ارز را به صورت ریالی به سازمان حج و زیارت(سامانه سماح) پرداخت می‌کنند، این پول در حساب سازمان حج و زیارت با سفارت کشور عراق واریز و معادل قیمت ۴۱ دلار برای هر زائر به صورت یورو یا دینار به دولت عراق پرداخته می‌شود، یعنی  به هیچ عنوان هیچ دلاری به زائر داده نمی‌شود و عملاً هیچ تبادل دلاری صورت نمی‌گیرد و دلار از چرخه اربعین خارج شده است و برابر با ارزش دلار ارز جایگزین به کشور عراق می‌دهیم.

ارزان‌ترین سفر برای مردم ایران سفر به عتبات عالیات در اربعین است

دبیر ستاد مرکزی اربعین حسینی در پاسخ به این سؤال که پیش‌بینی حضور چه تعداد زائر ایرانی را در اربعین سال جاری دارید؟ گفت: در حال حاضر ارزان‌ترین سفر برای مردم ایران سفر به عتبات عالیات در اربعین است. قیمت ارز چه بالا برود و چه پایین بیاید ارزان‌ترین سفر برای زائر در ایام اربعین است چرا که هزینه‌های جانبی سفر شامل هزینه اسکان، تغذیه، درمان، بیمه و ... در این سفر رایگان و یا ارزان است. بر اساس اینکه هزینه سفرهای عادی و هوایی هم بیشتر شده پیش‌بینی ما استقبال بیشتر مردم از اربعین ۹۷ است.

حیدری به امضا تفاهم‌نامه اربعین ۹۷ با کشور عراق نیز اشاره و اظهار کرد: این تفاهم‌نامه شامل ۹ فصل و ۷۱ بند است که در همه حوزه‌های مربوط به حمل و نقل، درمان، بهداشت، امنیت، همکاری‌های مرزی، اسکان، تغذیه و ... لحاظ و از اول ماه محرم هم به همه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های مربوطه برای اجرا ارجاع شده‌ است.

فعالیت ۲۰ دفتر کنسولی و چهار دفتر اضطراری صدور روادید اربعین در ایران

وی افزود: سامانه سماح نیز برای ثبت‌نام زائران اربعین در حال آماده شدن است و با کشور عراق هم توافق شده غیر از چهار کنسولگری عراق که در تهران، کرمانشاه، خوزستان و مشهد فعال هستند، ۱۶ دفتر موقت صدور روادید در نقاط مختلف کشور مستقر شوند و چهار دفتر موقت اضطراری هم داریم که در صورت نیاز مستقر خواهند شد.

وی تصریح کرد: تنها راه دریافت ارز تعادلی از طریق ثبت‌نام در سامانه سماح است و کسی که بخواهد از ارز هفت هزار تومانی استفاده کند (در قالب سامانه نیما) تنها روش ممکن ثبت‌نام از طریق سامانه سماح وابسته به سازمان حج و زیارت است.

مدیر سایت امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.