جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ستاد اربعین آذربایجان شرقی آماده ارائه خدمات به زائران

ستاد اربعین آذربایجان شرقی آماده ارائه خدمات به زائران
ستاد اربعین حسینی آذربایجان شرقی آمادگی خود را برای ارائه خدمات به زائران داخلی و خارجی همچون سال های گذشته اعلام کرد.

به گزارش ایرنا، صبح روز پنجشنبه در جلسه ستاد اربعین حسینی استان که با ریاست استانداری آذربایجان شرقی تشکیل شد همه دستگاه های عضو اعلام کردند که همچون سال های گذشته برای برگزاری هرچه با شکوهتر این تجمع میلیونی عاشقان اباعبدالله الحسین از آمادگی کامل برخوردار هستند.
***خدمت به زائران اربعین حسینی داوطلبانه و عاشقانه است
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست اظهار کرد: خدمت به زائرین حسینی یک امر معنوی و اعتقادی است و امیدواریم همه مسوولان امر و دست اندرکاران دخیل در بحث اربعین حسینی عاشقانه و داوطلبانه بهتر از سال های قبل به تعهداتشان عمل کنند و ما نیز در کنار آن ها هستیم.
مجید خدابخش افزود: با وجود تهدیدات تکفیری ها و داعشی ها تجمع 20 میلیونی عاشقان ابا عبدالله الحسین حضوری معنی دار و تاثیرگذار است.
وی با بیان اینکه پایه اصلی ارائه خدمات به زوار در ایام اربعین با رویکرد داوطلبانه و مردمی است، اظهار کرد: دستگاه های اجرایی وظیفه هماهنگی و اماده سازی زیرساخت های لازم برای ارائه خدمات را دارند.
خدابخش با تاکید بر آسیب شناسی هر ساله گفت: باید تلاش کنیم خدمت رسانی به زائران اربعین نسبت به سال های گذشته بهتر شود.
وی همچنین بر مدیریت یکپارچه موکب ها تاکید کرد و گفت: از فعالیت موکب های استان به صورت پراکنده جلوگیری شود.
استاندار آذربایجان شرقی گفت: دولت وظیفه تسهیل و سیاست گذاری برای حضور زائران را بر عهده دارد و این امر در کل یک کار مردمی است.
***رئیس کمیته مشارکت های مردمی، تغذیه و اسکان ستاد اربعین استان نیز در این نشست گفت: دو موکب از این استان در شهرهای سامرا و شلمچه در کشور عراق مستقر خواهند بود که علاوه بر این دو موکب که از سوی ستاد ملی اربعین ابلاغ شده شهرداری تبریز نیز موکبی در کربلا برپا خواهد کرد.
علی داداش زاده افزود: با توجه به خواهر خواندگی بین دو شهر تبریز و کربلا شهرداری تبریز موکبی در نزدیکی کربلا برپا خواهد کرد.
وی ادامه داد: امسال تمامی موکب ها از سوی ستاد ملی اربعین شناسنامه دار شده اند که از 11 موکب استان آذربایجان شرقی گواهی هشت موکب صادر شده است.
داداش زاده خاطرنشان کرد: در اربعین سال جاری تامین غذای روزانه 27 هزار نفر برای آذربایجان شرقی تکلیف شده و در داخل حرم نیز بهداشت و درمان زائران نیز به این استان واگذار و نیازمندی های دارویی و نیروی درمان از این استان باید تامین شود.
وی اظهار کرد: علاوه بر این ها تامین دو هزار پتو برای داخل حرم نیز از آذربایجان شرقی درخواست شده است.
مسوول موکب ستاد اربعین آذربایجان شرقی در شهر شلمچه نیز در این نشست اظهار کرد: طبق آمار کشور عراق در سال گذشته 720 هزار نفر از مرز شلمچه وارد شده بودند که 120 هزار نفر از این زائران غیر ایرانی بودند.
علی اکبر دانشور افزود: در سال گذشته برای 400 هزار نفر وعده غذایی صبحانه، نهار و شام ارائه شد و برای یک هزار و 500 نفر نیز خدمات پزشکی، آرایشگری، کفاشی و اسکان شبانه داده شد.
وی گفت: با توجه به مشکلاتی که در سال گذشته در خصوص عبور خودروهای موکب های استان های مختلف از مرز شلمچه رخ داده بود، در سال جاری مسئولیت هماهنگی عبور این خودروها نیز بر عهده آذربایجان شرقی قرار گرفته است.
دانشور اظهار کرد: در سال جاری پیش بینی می شود در حدود یک هزار و 500 تا دو هزار خودرو موکب ها از این مرز عبور کنند که برای ایجاد هماهنگی های لازم از 25 محرم در محل حضور خواهیم داشت.
وی یادآوری کرد: تمامی امکانات و منابع مالی به صورت کمک های مردمی جمع آوری شده و تنها درخواست ما تامین نیازمندی های تخصصی از سوی دستگاه هاست.
***معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری تبریز نیز در این نشست گفت: شهرداری تبریز طبق سنوات گذشته با همکاری شهرداری کربلا و ستاد ملی اربعین موکبی در ورودی کربلا در عمود 1394 برپا خواهد کرد.
حجت الاسلام احمد حمیدی افزود: روزانه برای 30هزار نفر غذا ارائه خواهد شد و 300 هزار بطری آب معدنی نیز تدارک دیده شده است.
وی با اشاره به فعالیت واحد درمانی شهرداری تبریز گفت: گروه پزشکی شهرداری تبریز با تمامی ملزومات دارویی و تجهیزات لازم درمانی در محل حضور خواهند داشت.
حجت الاسلام حمیدی اضافه کرد: چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز توسط شهرداری تبریز در محل مستقر خواهد شد.
وی با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری جهان اسلام در سال 2018 اظهار کرد: اقلام تبلیغی مختلف با آرم تبریز 2018 آماده شده که از دیگر موکب های استان درخواست می کنیم نسبت به پخش اقلام تبلیغی تبریز 2018 با شهرداری تبریز همکاری کنند.
*** سپاه آماده ارائه خدمات به زائران ایرانی و خارجی است
معاون اجرایی فرمانده سپاه عاشورا نیز در این نشست گفت: سپاه عاشورا در بحث کمک به ستاد اربعین حسینی از امادگی کامل برخوردار است.
سرهنگ الیاس گل محمدزاده افزود: در سال گذشته 75 دستگاه اتوبوس، تریلر و کامیون از طریق سپاه اعزام شد و امسال نیز آماده ارائه خدمات هستیم و همچنین جذب و جمع اوری کمک های مردمی برای موکب های استان در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال گذشته سپاه عاشورا 830 نفر از زائران غیرایرانی از کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان مورد حمایت و رصد سپاه قرار گرفت تا به راحتی از مرز خارج شوند که امسال نیز از آمادگی لازم در این خصوص برخورداریم.
***زائران به هیچ وجه بدون بیمه و ویزا از مرز عبور نکنند
مسئول دفتر نمایندگی وزارت امورخارجه در شمال غرب کشور گفت: صدور ویزا و استقرار تیم سفارت عراق در آذربایجان شرقی انجام گرفته است.
اسماعیل بابایی با تاکید بر اینکه زائران به هیچ وجه بدون ویزا از مرز عبور نکنند، افزود: با توجه به قوانین مصوب کشور عراق کسانی که بدون ویزا وارد این کشور شده اند محکوم به شش ماه حبس هستند.
وی همچنین بر بیمه زائران تاکید کرد و گفت: در صورت بروز حادثه جانی برای زائران نبود بیمه هزینه های هنگفتی را بر کشور تحمیل می کند.
بابایی خاطرنشان کرد: داشتن پاسپورت، ویزا و بیمه از ضروریات سفر اربعین است که باید مورد توجه زائران قرار گیرد.
*** آمادگی امامزادگان استان برای پذیرایی از زائران اربعین غیر ایرانی
حجت الاسلام علی مصائبی، مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان شرقی گفت: تمامی امامزادگان استان آماده ارائه خدمات به زائران اباعبداله الحسین که از کشورهای ترکیه و جمهوری آذربایجان وارد آذربایجان شرقی می شوند، است.
***ارائه خدمات درمانی در مرز خسروی توسط دانشگاه علوم پزشکی تبریز
قائم مقام رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این نشست گفت: سال گذشته ارائه خدمات درمانی در مرز مهران بر عهده این دانشگاه بود که در سال جاری مرز خسروی اعلام شده است.
دکتر علی طاهری اقدم با بیان اینکه حضور نیروهای تخصصی در خارج از مرز برعهده دانشگاه نیست، افزود: در سال گذشته نیروهای تخصصی دانشگاه علوم پزشکی تبریز برای کمک جهت ارائه خدمات درمانی و پزشکی به دانشگاه های مرزی خوزستان و کرمان اعزام شده بودند.
وی ادامه داد: مقرر شده داروهای مورد نیاز موکب ستاد اربعین آذربایجان شرقی مستقر در سامرا توسط این دانشگاه تامین شود.
*** داشتن ویزا از ضروریات سفر اربعین حسینی است
رئیس کمیته بازرسی و نظارت ستاد اربعین آذربایجان شرقی نیز گفت: اجتماع میلیونی مسلمانان و شیعیان که از نقاط مختلف جهان برای ابراز ارادات به اباعبدالله الحسین و اهل بیت به کربلا می ایند فرصتی برای شناساندن حقانیت اسلام به جهانیان است.
یدالله قاری زاده افزود: ویزای زائران از جمله مشکلات سال گذشته بود که باید در این خصوص اطلاع رسانی های لازم انجام گیرد تا هیچ یک از ازئران بدون ویزا سفر نکنند.
وی بر ارائه اموزش های لازم برای زائران تاکید کرد و گفت: رعایت نظم و انضباط، پرهیز از اصراف، احترام به قوانین و مقررات کشور عراق و رعایت مسایل شرعی از جمله موضوعاتی است که باید اموزش داده شود.
***معاون حمل ونقل اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: در سال گذشته از مرز مهران 531 دستگاه اتوبوس با 17 هزار و 200 نفر زائر عبور کردند.
کاظم تیمورزاده افزود: همچنین از مرز چذابه نیز 57 دستگاه اتوبوس با یک هزارو 882 نفر زائر و از مرز شلمچه نیز سه دستگاه اتوبوس با 116 نفر زائر عبور کردند.
وی با اشاره به برنامه های اداره کل در خصوص زائران اربعین حسینی اظهار کرد: بر تمامی شرکت های حمل و نقل تاکید شده که از حداکثر ظرفیت و توان ناوگان استفاده کرده و اولویت با زائران اربعین باشد.
*** دبیر ستاد اربعین آذربایجان شرقی نیز در این نشست از امکان اعزام زائران اربعین حسینی استان از مرز خسروی به عتبات عالیات خبر داد.
حسن استوارآذر افزود: در سال گذشته 54 هزار و 569 نفر از استان آذربایجان شرقی با 658 دستگاه اتوبوس از طریق مرز مهران، شلمچه و چذابه وارد کشور عراق شدند.
وی یاداور شد: در سال جاری دو موکب آذربایجان شرقی در ایام اربعین، در شلمچه و سامرا مستقر می شوند.
استوار آذر با بیان اینکه امکان خروج از چهار مرز برای زائران اربعین حسینی ابلاغ شده است گفت: زائران آذربایجان شرقی می توانند از مرز خسروی وارد کشور عراق شوند.
وی افزود: ارائه خدمات موکب ها از پنجم تا 25 آبان ماه سال جاری انجام خواهد شد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :