جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

گرمازدگی و کرونا ویروس، دو نگرانی بهداشتی حج/ تزریق واکسن آنفلوانزا الزامی نیست

گرمازدگی و کرونا ویروس، دو نگرانی بهداشتی حج/ تزریق واکسن آنفلوانزا الزامی نیست
نزدیک شدن ایام حج به تابستان سبب بروز نگرانی از گرمازدگی زائران در این روزها شده‌است. همچنین شیوع کرونا ویروس در شهرهای حاشیه ای عربستان نگرانی دیگری است که بهداشت و سلامت زائران را نگران می‌کنند.
خبرگزاری میراث فرهنگی ـ‌ گردشگری ـ "سید علی ریاض" رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر با اشاره به آنکه تاکنون 120 نفر از مجموع 510 پزشک و پرستاری که امسال برای خدمت رسانی به زائران ایرانی در مکه و مدینه مستقر می‌شوند، به عربستان اعزام شده ان گفت: «280 نفر از این کادر بهداشتی و درمانی، پزشکانی هستند که به صورت شبانه روزی در هتل هایی که زائران ایرانی ساکنند، خدمت می‌دهند.»
 
 
او در ادامه از گرمازدگی و کرونا ویروس، دو نگرانی بهداشتی حج نام برد و خاطر نشان کرد: «گرمازدگی به علت نزدیک شدن ایام حج به تابستان و همچنین شیوع کرونا ویروس در شهرهای حاشیه ای عربستان، امسال دو نگرانی اصلی خادمان بهداشت و درمان حج و زیارت است.»
 
 
ریاض با بیان این که کرونا ویروس خطر نیست اما موجب نگرانی است ابراز امیدواری کرد؛ این ویروس در ایام تشریق در مکه و مدینه نفوذ نکند اما باید تدابیر لازم برای پیشگیری از آنها در نظر داشته باشیم.
 
 
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر همچنین با اشاره به شیوع گرمازدگی در بین زائران از آنها خواست تا بر اساس توصیه‌های قبلی به ویژه اگر بیماری زمینه ای همچون فشارخون یا دیابت یا بیماری قلبی دارند، اعمال خود را صبح‌ها تا قبل از ساعت ده انجام دهند و اعمال مستحبی را هم به بعد از ساعت پنج عصر موکول کنند.
 
 
او تاکید کرد: «روشن کردن کولر و نوشیدن آب سرد بلافاصله پس از بازگشت از بیرون به هتل، مناسب نیست و شرایط را برای ابتلا به بیماری‌های عفونی مستعد می‌کند.»
 
 
به گفته ریاض، امسال گزارشی از همه گیری بیماری عفونی ای در عربستان منتشر نشده اما رعایت توصیه‌های بهداشتی برای هر زائر ضروری است.
 
تزریق واکسن آنفلوانزا الزامی نیست
 
رییس مرکز پزشکی حج و زیارت جمعیت هلال احمر گفت: تنها واکسنی که عربستان آن را برای زائران ضروری کرده، مننژیت است و الزامی برای زدن واکسن آنفلوانزا وجود ندارد.
 
ریاض افزود: واکسن مننژیت از ده روز قبل از اعزام به همه زائران تزریق شده و کارتی در اختیار آنها قرار گرفته است که در فرودگاه عربستان مسئولان فرودگاه آن را می‌بینند.
 
وی گفت: عربستان امسال الزامی برای تزریق واکسن آنفلوانزا به حجاج اعلام نکرده است 
مدیر سایت امتیاز به خبر :