پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همایش اسرار و معارف زائرین حج تمتع استان آذربایجان شرقی برگزار گردید/تصاویر

همایش اسرار و معارف زائرین حج تمتع استان آذربایجان شرقی برگزار گردید/تصاویر
  همایش اسرار و معارف حج تمتع زائرین استان آذربایجان شرقی ، روز شنبه بیستم خرداد ماه 96 همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) در محل مهدیه تبریز با حضور پرشور زائرین برگزار گردید.
  همایش اسرار و معارف حج تمتع زائرین استان آذربایجان شرقی ، روز شنبه بیستم خرداد ماه 96 همزمان با ولادت امام حسن مجتبی(ع) در محل مهدیه تبریز با حضور پرشور زائرین برگزار گردید.

کعبه نشانه هایی از بهشت دارد؛ از روایات چنین بر می آید که حجر الاسود از بهشت نازل شده و کعبه مکانی بوده که در آنجا خیمه ای بهشتی برپا شده و منطقه حرم، درخشش عمود آن خیمه بوده است.

کعبه یادآور بازگشت انسان به بهشت موعود است.در زیارت کعبه حاجیان از هر سو گروه گروه،لبیک گویان به مقصد نزدیک تر شده و با وصول به آن، پروانه وار به گرد آن می چرخند.


سخنران این همایش حضرت حجه الاسلام و المسلمین نوبری در میان انبوه زائران حج تمتع گفتند : اخلاق حج از مهمترین هدف انبیای الهی و اصلاح نفوس بشری می باشد و مهم ترین برنامه مذهب، تربیت اخلاقی انسانها است و حج یک برنامه تربیتی است که می تواند با آموزه های سازنده خود، انسانهای کاملی بپروراند و پیامهای اخلاقی فراوانی، برای حج گزاران داشته باشد. اگر حج به صورت صحیح و دقیق انجام شود روح انسان را لطیف، اراده او را قوی، نفس وی را پاک و منزه و غرایز او را تعدیل و کنترل می کند.


وی در ادامه خطاب به زائرین بیت ا.. الحرام گفت نرم خویی و پرهیز از سخنان زشت و ناروا ، فرو خوردن خشم و عصبانیت و کلام مودبانه و حتی تحمل اذیت و آزار دیگران ، از جلوه های اخلاق خوش و نشانه های حج و گزار عارف است. فروتنی و تواضع در محضر خدا و دوری از تکبر، خودپسندی و غرور از حکمت ها و اسرار نورانی حج است و می توان گفت جوهر حج و حکمت مهم آن افتادگی و خشوع و خضوع و اظهارنداری و بیچارگی است که در طول سفر باید بروز یابد.


وی همچنین توبه و آمرزش گناهان را از راه های مهم کسب مکارم اخلاقی و بازگشت به سوی خداوند دانست و گفت : توبه موجب آمرزش گناهان و بخشش عاصیان و انس و تقرب و پاکسازی درون است. و در هر زمان و مکان می تواند با توبه واقعی به سوی خداوند بازگردد.


حجه الاسلام نوبری تقوا را موجب پرهیزگاری، خویشتن داری، پرهیز از گناه و پروا داشتن از خدا دانست و گفت انسان مومن در هر حال باید متقی و پرهیزگار باشد و از نافرمانی بپرهیزد و معصیت الهی را کوچک نشمرد. و همیشه ذکر و یاد دائمی خداوند و دوری از غفلت و فراموشی، را از صفات برتر مومنان و صالحان است و انسان در تمامی مراحل زندگی باید ذاکر آفریدگار خود باشد.


ایشان در قسمتی از سخنان خود اظهار داشتند  اسرار عرفانی و معنوی حج از ابعاد مهم و توجه برانگیز حج  است.و یکی از حکمت ها و فلسفه های مهم حج توحید و معرفه الله است.یعنی در این سفر مهم، شناخت و علم خود را درباره صفات و اسمای الهی فزونی می بخشد و حج گزار پس از سر دادن ندای توحید و معرفت حضرت حق ، سفر به سوی خدا و سلوک عرفانی را شروع می کند. حج سیر انسان به سوی خداوند است که با هجرت از خلق آغاز می شود و او می بایست این آمادگی را در خود ایجاد کند که تعلقات را بگسلد و خانه و کاشانه و کارها را رها کرده و یکباره به سوی دوست هجرت کند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :