نظامنامه جامع منابع انسانی حوزه ی کارگزاری حج و زیارت توسط سرپرست محترم سازمان حج و زیارت ابلاغ گردید. این نظام نامه که بعنوان سند بالادستی مبنای تهیه دستورالعمل های اجرایی منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت خواهد بود، با اشتراک نظر جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با کسب نظر جمعی از صاحب نظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردیده است. همچنین مقرر شده است:
-
اداره کل امور کارگزاران کلیه آئین نامه ها و دستورالعملهای مرتبط با منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت را با امعان نظر به این نظامنامه بازنگری و آئین نامه ها و دستورالعمل های جدید را که به عنوان الزامات اجرای این نظامنامه میباشند، با استفاده از ظرفیت دفاتر حج و زیارت استانها و کارگزاران امور حج و زیارت و در راستای نظامنامه حاضر تدوین و پیشنهاد نماید.
-
دفتر بودجه، تحول اداری و فن آوری اطلاعات طبق فصل چهارم نظامنامه و با رعایت اصول این فصل نسبت به بازنگری فرآیند آموزش، به منظور ارتقای مهارتهای تخصصی و حرفهای و فرهنگ سازمانی کارگزاران اقدام نماید.
-
دفتر بازرسی، ارزیابی عملکرد و رسیدگی به شکایات طبق فصل پنجم نظامنامه و با رعایت مفاد این فصل، نظامنامه پایش و ارزشیابی عملکرد را با کسب نظرات کارشناسی، تدوین و پیشنهاد نماید.
-
مدیران دفاتر حج و زیارت استانها ضمن همکاری و هماهنگی های لازم، دقت کافی را در بکارگماری نیروهای انسانی، با توجه به اصول این نظامنامه بعمل آورند.
-
کلیه کارگزاران امور زیارتی اعم از دفاتر خدمات زیارتی و مدیران کاروانها و ... در راستای مفاد این نظامنامه و با توجه ویژه به اصول ارزشی و اصول حرفهای تعیین شده، در بکارگماری نیروی انسانی شایسته و متعهد و با امعان نظر به کادرسازي و تربيت نيروي انساني با انگیزه، ماهر و مجرب، اقدام نماین
-
در مقدمه این نظام نامه آمده است:
جایگاه ویژه و منحصر به فرد و نقش محوری منابع انسانی از عناصر بیبدیل و تأثیرگذار در توسعه و پیشرفت سازمانی محسوب میشود. این موضوع، زمانی از اهمیت و حساسیت مضاعفی برخوردار است که سازمان حج و زیارت به عنوان متولی اصلی برگزاری حجتمتّع و یکی از دستگاههای عظیم در برنامهریزی نیروی انسانی برای امور زیارتی، تلقی میگردد.
اهمیت و ماهیت کار منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت به لحاظ وظایف و مأموریتهای خاص، قابل قیاس با عملکرد نیروهای انسانی سایر دستگاههای اجرایی نمیباشد. بنابراین کمتوجّهی به الزامات، شرایط، ضرورتها و ویژگیهای خاص منابع انسانی، تبعات غیرقابل جبرانی خواهد داشت.
امروزه بازنگری در قوانین و مقررات، شرایط و مراحل شناسایی و جذب، توانمندسازی و نگهداشت، ارتقا و ارزشیابی مداوم منابع انسانی حوزه کارگزاری حج و زیارت با رویکرد بهبود وضع موجود، ارتقای سطح کیفی و نیز فراهم نمودن شرایط «بهگزینی» نیروها با هدف تسهیل فرآیند دستیابی به اهداف متعالی نظام جمهوری اسلامی ایران و تحقق دیدگاهها و آرمانهای امام راحل(ره) و مقام معظّم رهبری(مدظلهالعالي) و تلاش جدّی در جهت تحقق حداکثری آن و همچنین تدوین چشمانداز مناسب و بازتعریف مأموریتها و ایجاد پشتوانههای متقن برای آن، دارای اولویت و ضروری میباشد.
از اینرو نظام نامه حاضر به منظور افزایش سطح خدمات رسانی به زایران حرمین شریفین، اماکن مقدسه و عتبات مشرفه، از طریق جذب و به کارگماری و ارتقای مستمر کارگزاران زیارتی، با توجه به اصول قانونمندی، شایسته سالاری، عدالت محوری، تخصص گرایی، تجربه محوری، نظام مندی، شفاف سازی، اخلاق مداری، ارزش گرایی، ارتقای کیفیت و افزایش بهره وری و در نهایت هماهنگی، انسجام و وحدت رویه در بخشهای مختلف سازمانی و با اشتراک نظر جمعی از مدیران و کارشناسان حوزه های مختلف سازمانی و میدانی و مدرسین دانشگاهی و با کسب نظر جمعی از صاحبنظران بعثه مقام معظم رهبری تهیه و تدوین گردید. لذا از زمان تصویب، کلیه بخشنامه ها، دستورالعملها و آیین نامه های سازمان، مطابق با مفاد آن تهیه و ابلاغ خواهد شد.