شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

فتاوی و اجتهادات مراجع در پاسخ به سوالات زیارت اربعین حسینی و لزوم رعایت قوانین

فتاوی و اجتهادات مراجع در پاسخ به سوالات زیارت اربعین حسینی و لزوم رعایت قوانین
فتاوی و اجتهادات دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حضرت آیت الله شبیری زنجانی، حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله علوی گرگانی، حضرت آیت الله جوادی آملی، حضرت آیت موسوی اردبیلی، به دو سوال زیر در خصوص زیارت اربعین حسینی و لزوم...

فتاوی و اجتهادات دفتر حضرت آیت الله مکارم شیرازی، حضرت آیت الله شبیری زنجانی، حضرت آیت الله نوری همدانی، حضرت آیت الله علوی گرگانی، حضرت آیت الله جوادی آملی، حضرت آیت موسوی اردبیلی، به دو سوال زیر در خصوص زیارت اربعین حسینی و لزوم رعایت قوانین کشور ایران و عراق توسط زائرین :

1.      با توجه به نزدیک بودن ایام پیاده روی اربعین آقا ابا عبدالله الحسین(ع)، آیا زیارت اربعین اختصاص به خود روز اربعین دارد یا ایام قبل و بعد از اربعین که نزدیک به روز اربعین است را نیز شامل می شود؟

2.      حکم رعایت نکردن قوانین دو کشور، مانند اخذ ویزا و پرداخت خروجی و ... از سوی بعضی زوار که بعضا موجب بی نظمی شده و نیز تبعات امنیتی به دنبال دارد چه می باشد؟

 

حضرت آیت الله مکارم شیرازی:   

1.        در صورتی که بعضی از زوار محترم بر اثر ازدحام زیاد نتوانند روز اربعین زیارت کنند، مانعی ندارد که به جای آن، قبل یا بعد آن زیارت کنند.

2.        زوار محترم لازم است قوانین و مقررات هر دو کشور را رعایت کنند، برای موفقیت همه آنها دعا می کنیم. همیشه موفق باشید.

 

حضرت آیت الله شبیری زنجانی:

1.        ثواب خاص زیارت اربعین برای کسی است که در همان روز حضرت سیدالشهدا(ع) را زیارت کند ولی کسانی که در این ایام موفق به زیارت می شوند به ثواب تعظیم شعائر الهی نائل می شوند و از آن جا که برای جلوگیری از ازدحام، زیارت خود را قبل یا پس از این روز انجام می دهند، ان شاء الله پاداش و ثواب زیارت روز اربعین هم به آنها عنایت شود.

2.        جایز نیست.

 

حضرت آیت الله نوری همدانی:

1.        بلی اختصاص به خود روز اربعین دارد. ولی اگر قبل از یا بعد از اربعین هم انجام شود ثواب خود را دارد.

2.        لازم است براساس مقررات حکومت اسلامی عمل شود و معیارها رعایت گردد.

 

حضرت آیت الله علوی گرگانی:

1.        ایام نزدیک به اربعین چه قبل و چه بعد ثواب زیارت اربعین را دارد گرچه خود اربعین زیارت اربعین ثواب بیشتری دارد.

2.        رعایت نکردن قوانین دو کشور ایران و عراق حرام و چه بسا موجب ضمان هم خواهد بود.

 

حضرت آیت الله جوادی آملی:

1.        زیارت اربعین به همان روز خاص مربوط است، لکن اگر قبل از اربعین به جهت رفع مشکل در ازدحام جمعیت، زیارت را به جای آورند، ثواب زیارت را می برند.

2.        عدم رعایت قوانین، شرعا جایز نیست.

 

حضرت آیت موسوی اردبیلی:

1.        خواندن "زیارت اربعین" لازم نیست در کنار قبر یا در حرم و نواحی آن باشد، می توان با فاصله هم در همان روز "زیارت اربعین" را خواند و از طرف دیگر، به زیارت رفتن به عنوان "اربعین" در قبل و بعد نزدیک به روز اربعین، اشکال ندارد، بلکه خواندن "زیارت اربعین" در قبل و بعد نزدیک روز اربعین، رجاءً مانعی ندارد.

2.        مومنین مقررات را رعایت نمایند.

مدیر سایت امتیاز به خبر :