چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

گزارشي درباره هزينه‌هاي سفر حج در چند كشور

گزارشي درباره هزينه‌هاي سفر حج در چند كشور
هزينه‌هاي سفر معنوي حج براي زائران كشورهاي تركيه، مصر، تاجيكستان و زيمبابوه در ادامه آمده است كه با ارقام آن با هزينه‌هاي حج‌گزاري زائران ايراني مقايسه شده‌اند.
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج به نقل از همشهري، مقايسه هزينه سفر معنوي حج براي زائران چند كشور اعم از تركيه، مصر، تاجيكستان و زيمبابوه با هزينه‌اي كه زائران ايراني براي اين سفر پرداخت مي‌كنند، نشان مي‌دهد با وجود اينكه هزينه پرداخت شده از سوي زائران كشورمان نسبت به سال قبل داراي رشد قابل توجهي است اما هنوز هم هزينه حج‌گزاري ايرانيان نسبت به حجاج ساير كشورها كمتر است.

افزايش هزينه‌هاي عزيمت به عربستان سعودي در موسم حج بازتاب‌هاي متفاوتي ميان زائران كشورمان كه توفيق تشرف به سفر معنوي حج در موسم حج ۹۲ را داشته‌اند در پي داشت. هر چند كه در نتيجه پيگيري‌هاي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت، بخشي از هزينه‌هايي كه زائران قبل از تشرف پرداخت كرده بودند به آنها بازگردانده شد اما باز هم هزينه‌اي كه زائران ايراني براي حج‌گزاري در سال ۱۴۳۴ هجري قمري پرداخت كرده‌اند نسبت به يكسال قبل از آن رشد چشمگيري داشته است كه به نظر مي‌رسد بيشتر ناظر بر افزايش نرخ ارز است.

هزينه‌هاي سفر معنوي حج براي زائران كشورهاي تركيه، مصر، تاجيكستان و زيمبابوه در ادامه آمده است كه با ارقام آن با هزينه‌هاي حج‌گزاري زائران ايراني مقايسه شده‌اند.

حجاج كشور تركيه؛ حداقل ۴ هزار و ۶۰۰ دلار

هزينه حج ۱۵ روزه و بدون شام و ناهار براي زائران تركيه در حج امسال برابر ۴ هزار و ۶۰۰ دلار برآورد شده است.

حجاج تاجيكي؛ بيش از سه هزار و ۵۰۰ دلار


كميته امور ديني تاجيكستان نرخ سفر حج تمتع امسال براي زائران اين كشور را معادل ۱۱ ميليون و ۳۷۵ هزار تومان براي هر زائر اعلام كرد. كميته حج اين كشور اعلام كرده است: با توجه به سنگيني هزينه حج در اين كشور ميزان زائران كاهش چشمگيري يافته است.

نورالدين تورجان‌زاده يكي از علماي تاجيكستان در اين خصوص اظهار كرد: با توجه به هزينه‌هاي سنگين حج تمامي زائران به اين سفر معنوي بايد در نظر داشته باشند اين مبلغ را از راه حلال كسب كنند.

حجاج زيمبابوه؛ ۹ هزار دلار


هزينه‌هاي حج براي زائران كشور زيمبابوه نيز به اين ترتيب اعلام شده است:

۱- هزينه بليط رفت و برگشت در مسير زيمبابوه - عربستان سعودي به همراه هزينه ويزا و اياب و ذهاب مراسم حج معادل يك هزار و ۲۰۰ دلار آمريكا.

۲- هزينه اقامت در مكه و مدينه (درجه ۲) در مجموع به مدت سه هفته برابر ۳۶۰۰۰ رند آفريقاي جنوبي (معادل ۳۶۰۰ دلار آمريكا).

۳- هزينه اقامت در مكه و مدينه (درجه ۱) در مجموع به مبلغ ۴۱۰۰۰ رند آفريقاي جنوبي (معادل ۴۱۰۰ دلار آمريكا).

حجاج مصري؛ هشت هزار و ۳۰۰ دلار

هشام زعزوع، وزير گردشگري مصر، هزينه حج امسال زائران مصري را ۵۰ هزار جُنيه اعلام كرده است. گفتني است كه هر دلار آمريكا معادل بيش از شش جنيه است بنابراين هزينه سفر معنوي حج در موسم حج جاري بالغ بر هشت هزار و ۳۰۰ دلار خواهد بود.

حجاج ايراني؛ ۲ هزار و ۲۰۰ تا ۳ هزار و ۳۰۰ دلار

هزينه اعزام به حج تمتع كه در سال ۱۳۹۱ حداقل ۴ ميليون و ۵۰۰ هزار تومان و حداكثر ۶ ميليون تومان بود ابتدا به ساكن براي سال ۹۲ با ۲ برابر افزايش به حداقل ۹ و حداكثر ۱۲ ميليون و ۶۰۰ هزار تومان افزايش يافت اما با پيگيري‌هاي بعثه مقام معظم رهبري و سازمان حج و زيارت بخشي از اين رقم به زائران عودت داده شد به طوري كه نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت اعلام كرد: «با تلاش كارشناسان بعثه و سازمان حج توانستيم از طريق صرفه جوئي‌ها و اخذ تخفيف و نيز همكاري بانك ملي مبلغ دو ميليون تومان به زائران عزيز بازگردانيم.»
مدیر سایت امتیاز به خبر :