جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

ايجاد فروشگاه‌هاي ويژه در ايران براي حجاج و عمره‌گزاران

ايجاد فروشگاه‌هاي ويژه در ايران براي حجاج و عمره‌گزاران
اوحدي تاكيد كرد: تاكنون ايجاد فروشگاههاي مبادي ورودي با محدوديتهايي مواجه بوده و به صورت جدي به آن پرداخته نشده است اما با اهميتي كه اين موضوع دارد و مذاكراتي كه صورت گرفته است انشاالله فضايي را فراهم خواهيم كرد كه زائر با خريد سو...
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، سعيد اوحدي با ابراز نگراني از اينكه زائران فرصت حضور در اين فضاي معنوي را صرف خريد و جذابيتهايي كه واقعيتي ندارند هدر دهند ، افزود: با قاطعيت مي گويم هر آنچه در بازارها و فروشگاههاي سعودي وجود دارد، به مراتب بهتر باكيفيت تر و ارزان تر از آن در بازارها و فروشگاههاي داخل كشور به فروش مي رسد.

وي با بيان اينكه تلاش مي كنيم يكي از دغدغه مقام معظم رهبري درباره توجه زائران به فلسفه حج و كاستن از بازارگردي حجاج را برطرف كنيم، اظهار داشت: اگر بتوانيم فروشگاههايي را در مبادي ورودي به كشور ايجاد كنيم تا زائرين خريد سوغاتي خود را از آن تامين كنند دغدغه آنان از اين بابت برطرف خواهد شد.

رييس سازمان حج و زيارت گفت:يكي از دغدغه هاي رهبر معظم انقلاب اسلامي كه بارها در ديدارهايشان با كارگزاران حج بر آن تاكيد داشتند افزايش توجه زائران بيت الله الحرام به فلسفه حج و كاستن بازارگردي و خريد سوغات است كه انشاالله با همكاري بعثه مقام معظم رهبري علاوه بر اقدامات انجام شده اين دغدغه را برطرف خواهيم كرد.

اوحدي با اشاره به اينكه بخشي از اين مشكل را بايد با فرهنگ سازي حل كرد افزود: اقداماتي در گذشته صورت گرفته است و اطلاع رساني و فرهنگ سازي مناسبي انجام شده كه ضمن جديت در اين كار مي بايست نگراني زائر از خريد سوغات كه يك سنت حسنه محسوب مي شود را نيز برطرف كرد كه انشاالله با برنامه هاي مشخصي كه در نظر داريم اين مشكل رفع خواهد شد.

رئيس سازمان حج و زيارت در اين باره گفت: اگر فروشگاههايي را با اجناس باكيفيت و قيمت ارزان در مبادي ورودي ايجاد كنيم و قبل از خريد اطلاع رساني مفصلي در خصوص نوع، كيفيت و قيمت آن به زائر انجام دهيم بعيد مي دانم مردم عزيز اين فرصت خريد را با خريد اجناس به مراتب بي كيفيت و گران تر از فروشگاههاي سعودي عوض كنند اما تنها خريد سوغات تبركي مي ماند كه آن را در كوتاهترين زمان مي توان در عربستان انجام داد كه با نگراني ها منافاتي نداشته باشد.

اوحدي انجام اين كار را از چند جهت مفيد فايده دانست و خاطر نشان كرد: ابتدا زائران عزيز فرصت معنوي زيارت خانه خدا و اعمال مستحب سفارش شده در اين سفر كه شايد ممكن است يك بار نصيبشان شود را با بازارگردي بيهوده از دست نخواهند داد، ثانيا از خريد اجناس بي كيفيت و گران پشيمان نمي شوند .

وي اضافه كرد :همچنين با بي حرمتي و بي ادبي فروشندگان به هنگام بيرون كردن آنان در هنگام نماز مواجه نمي شوند و مهمتر از همه موجب حفظ حرمت تشيع و جمهوري اسلامي ايران به عنوان الگوي انقلابي و اسلامي در جهان اسلام مي شوند.

رييس سازمان حج و زيارت همچنين با اشاره به اينكه زائر ايراني زماني كه به سفر معنوي حج مشرف مي شود دو رسالت بزرگ و مهم بر عهده اش مي باشد افزود: اولا اعمال و فريضه واجبي است كه زائر تكلف دارد آن را انجام دهد و ثانيا به عنوان سفير جمهوري اسلامي ايران و ام القراي جهان اسلام محسوب مي شود كه بايد پيامي را كه دنيا منتظر شنيدن و ديدن آن است را به زائرين ديگر برساند كه اين رسالت با بازارگردي هاي بيهوده و تحمل اهانتهاي فراوان منافات دارد.

رئيس سازمان حج و زيارت اظهار داشت:اين افتخار و سرافرازي ايران اسلامي است كه مسلمانان كشورها از جمهوري اسلامي به عنوان يك الگو ياد مي كنند و خواستار الگو پذيري از آن براي كشورهاي خود هستند لذا تقاضا مي شود زائران محترم در هنگام فريضه نماز به صورت جمعي حضور بهم رسانند و از خريد سوغات در زمانهاي مشخص اداي فريضه نماز خودداري كنند.

اوحدي تاكيد كرد: تاكنون ايجاد فروشگاههاي مبادي ورودي با محدوديتهايي مواجه بوده و به صورت جدي به آن پرداخته نشده است اما با اهميتي كه اين موضوع دارد و مذاكراتي كه صورت گرفته است انشاالله فضايي را فراهم خواهيم كرد كه زائر با خريد سوغات از اين فروشگاهها بتواند از فرصت معنوي و فراموش نشدني حج بهره مندي بيشتري را حاصل كند.

وي همچنين به تكميل ترمينال زيارتي فرودگاه امام خميني (ره) تا ۳ سال آينده خبر داد و گفت: اين محدوديت فضا با تكميل ترمينال زيارتي فرودگاه امام خميني(ره) برطرف خواهد شد و بخشي از آن به فروشگاه مورد نظر اختصاص خواهد يافت كه با مذاكراتي كه در اين خصوص صورت پذيرفته انشاالله ظرف ۲ تا ۳ سال آينده ترمينال مذكور احداث خواهد شد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :