ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

نشست خبری آقای اوحدی با اصحاب رسانه در تبریز برگزار شد+تصاویر

نشست خبری آقای اوحدی با اصحاب رسانه در تبریز برگزار شد+تصاویر
رئیس سازمان حج و زیارت گفت: عربستان زائران ایران را از حق شرعی خود در برگزاری مناسک حج محروم کردند که باید در مجامع بین‌المللی پاسخگوی این رفتار غلط خود باشد. 

سعید اوحدی ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه‌ استان آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه مذاکرات حج تمتع 95 از پنج ماه گذشته براساس تقویم توافق شده با وزارت حج عربستان آغاز شد، اظهار داشت: اواخر دی‌ماه سال گذشته برای نخستین مذاکره جهت سفر به عربستان به‌منظور تجدید تفاهم‌نامه اقدام کردیم که وزیر حج عربستان در نامه‌ای رسمی، نشست را 2 ماه به تعویق انداخت و به 19 اسفندماه موکول کرد.

وی با بیان اینکه این ایام با قطع رابطه سیاسی همراه بود، افزود: در سازمان حج و بعثه مقام معظم رهبری، علی‌رغم فضای سیاسی حاکم به‌عنوان مسئولیت شرعی، برای اقامه این حکم شرعی تلاش کردیم.

بداخلاقی سیاسی عربستان از اول تا پایان مذاکرات

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه از وزیر حج عربستان، استعلامی برای صدور ویزای هیئت 8 نفره به‌دلیل قطع روابط و تعطیلی سفارتخانه در ایران صورت گرفت گفت: عربستان با بداخلاقی سیاسی، به‌جای پاسخ رسمی با پیامک 4 روز مانده به موعد سفر، اعلام کرد که ویزا در دوحه صادر خواهد شد درحالی که دریافت ویزای دوحه، حداقل 10 روز زمان نیاز دارد و عربستان می‌توانست در عراق یا ترکیه که روادید نداریم، ویزا صادر کند ولی امارات را تعمداً مطرح کرد تا دوباره مذاکرات به تعویق بیافتد.

اوحدی با اشاره به اینکه از همکارانی که در دبی داشتیم، به سفارت عربستان ارسال کردیم که سرکنسولگری دبی، پاسخ قابل تاملی داد، تصریح کرد: سرکنسول به نماینده ما گفت که نامه وزارت حج آمده ولی وزارت خارجه دستورالعملی برای صدور ویزای هیئت ایرانی ندارد و این به معنی کارشکنی در مسیر مذاکرات.

عربستان: ما هیچ قولی در زمینه امنیتی نمی‌دهیم!

وی با بیان اینکه حتی سعی کردیم در برخی سیاست‌ها تعدیلی انجام دهیم تا حج شرعی مردم اقامه شود، ابراز داشت: در 20 فروردین، با بد اخلاقی، بدون نامه رسمی، برای مذاکرات 26 فروردین در قالب پیامکی فرستادند که ویزای خود را برای سفر به عربستان از دبی دریافت کنید، بالاخره دریافت شد ولی در بد اخلاقی بعدی، علی رغم اینکه 8 نفر دعوت کرده بودند، به 5 نفر ویزا دادند.

رئیس سازمان حج و زیارت، با اشاره به اینکه در جلسه اول به چند نکته تمرکز کردیم، ابراز داشت: سال گذشته بیش از 7 هزار زائر مظلوم در فاجعه بی سابقه تاریخ در حج شهید شدند، سوانح مختلفی داشتیم ولی حجم شهادت تا این میزان نبود، لذا زائران ما نگرانند عربستان که چه تمهیداتی فراهم کرده که این موضوع تکرار نشود و ما با جدیت پیگیری کردیم.

وی ادامه داد: با آسیب شناسی وضعیت موجود، در نامه‌ای، 20 راهکار تأمین امنیت را پیشنهاد دادیم،  گفت: طرف مقابل که از قبل درخواست ما را می‌دانست و بدون اختیارات و یا نماینده‌ای از وزارت کشور عربستان دعوت نکرده بود، در پاسخ ما مدعی شدند که مسائل امنیتی در اختیار وزارت حج نیست و وزارت کشور مسئول است، «ما این نامه را می‌گیرم ولی هیچ قولی نمی‌دهم!»

توهین عربستان در جریان مذاکرات/همانطور که ویزای یمن را در جیبوتی دادیم، ویزای ایران را هم در جای دیگری می‌دهیم

اوحدی به موضوع صدور ویزای حجاج در کشور ثالث اشاره کرد و افزود: به طرف عربستانی گفتیم که شما در شرایط قطع رابطه، از 8 نفر دعوت کردید ولی برای 5 نفر ویزا صادر شد، چگونه می‌خواهید برای 64 هزار در کشور ثالث ویزا صادر کنید؟

رئیس سازمان حج با اشاره به بی احترامی بی سابقه عربستانی در پاسخ به این سؤال ایران، خاطر نشان کرد: همانطور که ویزای یمن را در جیبوتی دادیم، ویزای شما را هم در جای دیگری می‌دهیم که این یک توهین بی سابقه در طول مذاکرات بود و پاسخ منطقی برای این موضوع ندادند.

وی، با اشاره به اینکه عربستان ادعا کرد که وزارت کشور، وزارت حمل و نقل و وزارت خارجه ما اجازه نمی‌دهد که زائران ایرانی با استفاده از ظرفیت ناوگان ایرانی به کشورشان سفر کند، گفت: به طرف مقابل گفتیم که اگر ادعا دارید که موضوع حج از سیاست جداست، چرا موانع غیر قابل حل ارائه می‌دهید؟ این موضوع چگونه از لحاظ اجرایی امکان دارد که 64 هزار نفر را به کشور دیگری ببریم و از آنجا دوباره به عربستان اعزام کنیم؟

متنی را تنظیم کردند تا ایران امضا کند که در آن، نوشته بودند، «طرف ایرانی متعهد می‌شود که این کارها را انجام ندهد»!

اوحدی موضوع مهم مورد بحث در مذاکرات را حق بدیهی شهروندی مدنی بین المللی زائرین برای استفاده از خدمات کنسولی عنوان کرد و افزود: به آنها اعلام کردیم که به عنوان مثال، اگر گذرنامه زائری گم شد، چه کسی قرار است برگ تردد صادر کند که به ایران برگردد؟ اگر تصادف کرد، خواستیم به ایران منتقل کنیم و یا در دادگاه از او دفاع کنیم، چه راهکاری دارین؟ به وزیر حج گفتم، سال گذشته که سفیر و کنسول داشتیم در منا این مشکلات پیش آمد، امروز که روابط دیپلماتیک نداریم، باید به عنوان میزبان این موضوع را برطرف کنید و اجازه فعالیت کنسولی صادر شود.

وی با تاکید بر اینکه این بد اخلاقی زشت سیاسی، در هیچ ادبیاتی قابل تحمل نیست، تصریح کرد: متنی را تنظیم کردند تا ایران امضا کند که در آن، نوشته بودند، «طرف ایرانی متعهد می‌شود که این کارها را انجام ندهد»، گفتیم که اگر اراده‌ای برای پذیرش زائران دارید، این چه بهانه‌هایی است، عربستان عقده خود را با تسویه حساب سیاسی از زائران خاموش می‌کند.

رئیس سازمان حج، با تاکید بر اینکه عربستان جرات طرح مستقیم موضوع برای ممانعت از سفر حج ایرانی‌ها را نداشت، ابراز داشت: آن‌ها با مانع تراشی می‌خواستند جلوی زائران را بگیرند و آن را به گردن ایران بیاندازند.

حق شرعی را خداوند قائل شده و عربستان به عنوان میزبان باید زمینه حضور زائران را فراهم کند

اوحدی، با بیان اینکه هر سه موضوع مطرح شده از سوی ایران را به هر یک از وزارتخانه‌ها محول کردند تا نتیجه نهایی در جلسه شورای عالی حج که در ریاض تشکیل شد اعلام شود، ادامه داد: بیش از 2 روز منتظر تشکیل این شورا شدیم تا نتایج را برای پیگیری حقوق شرعی زائران ایرانی پیگیری کنیم، چراکه این حق شرعی را خداوند قائل شده و عربستان به عنوان میزبان باید زمینه حضور زائران را فراهم کند.

وی با اشاره به نتایج این شورای عالی در ریاض مبنی بر تغییر متن توهین آمیز آنها، با بیان اینکه اعلام کردند که در این شورا تصمیم گرفته شد، حتی یک «واو» هم از این متن، قابل تغییر نیست، تصریح کرد: پس از این جواب، مذاکرات بدون هیچ پاسخی، 48 روز به تأخیر افتاد و این نشان از عناد عربستانی‌ها است. مدینه مال عربستان نیست، متعلق به پیامبر است و شما باید زمینه میزبانی را فراهم کنید.

این مقام مسئول، با بیان اینکه وزیر حج را عوض کردند و وزیر حج جدید منصوب شد، ابراز داشت: پس از تماس‌های مکرر ما، وزیر جدید مدعی شد که تازه منصوب شده‌ام و خبری از روند مذاکرات ندارم و به این شیوه وقت کشی کردند تا عملاً زمانی برای زمینه سازی حج ایران وجود نداشته باشد.

بمباران تبلیغاتی علیه ایران و زائران ایرانی با برنامه‌ای که 3 ساعت در روز پخش می‌شد

وی افزود: عربستانی‌ها در تقابل رو در رو منفعل شده بودند و به دلیل مذاکرات منفعلانه در برابر ایران، وزیر حج را تغییر دادند، در این فاصله 48 روز نیز فضای تلخ رسانه‌ای علیه ایران شروع کردند و در برنامه‌ای که 3 ساعت در روز با عنوان «همسایه» پخش می‌شد، بمباران تبلیغاتی علیه ایران و زائران ایرانی انجام دادند. متوسط سنی زائران ایرانی، 63 سال است، این‌ها مگر چه کاری می‌تواند علیه عربستان انجام دهد که اینگونه مردم و حکومت را علیه ایران و ایرانی شوراندند؟!

اوحدی، سخنان موهن امام جماعت مسجد الحرام را یاد آور شد و خاطر نشان کرد: این امام جماعت، ریختن خون شیعه و تعدی به مال آن را حلال اعلام کرد و اینکه هر کسی این کار را انجام دهد، جایش بهشت است؛ دیگر در این فضای روانی، عربستان نمی‌تواند تأمین امنیت زائران را انجام دهد.

وی با بیان اینکه در مذاکرات بعدی که چند روز پیش برگزار شد، به سه جمع بندی رسیدیم، ادامه داد: مبنای تفاهم نامه باید سنوات قبل باشد، خدمات کنسولی که از حقوق زائر است، باید در تفاهم نامه قید شود، در زمینه تضمین امنیت هم از این 20 پیشنهاد، باید ضمانتهایی ارائه شود.

شرط توهین آمیز عربستان

رئیس سازمان حج، توهین بزرگ عربستان را در شروط خود یادآور شد و گفت: عربستانی ها شرط کردند که هرگونه استفاده از پرچم ایران ممنوع است! در مذاکرات و متن آن، هیچ جا نامی از جمهوری اسلامی ایران نمی‌آوردند و فقط ایران می‌نوشتند، کدام کشوری این توهین را می‌پذیرد؟ این موضوع نشان می‌دهد که بر خلاف ادعای آنها، حج عمیقاً با مسائل سیاسی گره خورده است.

اوحدی، به ناپختگی و اقدام عجولانه عربستانی‌ها که بعداً موجب گرفتاری خودشان شد، اشاره‌ای کرد و اظهار داشت: قائم مقام و دو معاون وزیر حج، در زمانی که هنوز مذاکرات به نتیجه‌ای نرسیده بود، روز جمعه نشست خبری برگزار کرد و در آن، اعلام کرد که ایران قرارداد را امضا کرد و این یعنی گردن ایران مقابل عربستان خم شد و بعد از 37 سال کمر ایران را خم کردیم به اعراب اعلام کردیم که امضا نشده این موضوع پیش آمد، اگر امضا شود چه موضوعاتی را می‌خواهید مطرح کنید علیه ایران.

وی عربستان را بازنده ممانعت از سفر حجاج ایرانی در تعدی و تجاوز به حقوق زائر عنوان کرد و ابراز داشت: حاکمان عربستان «سد عن سبیل الله» کردند؛ ما به تعهدات خود عمل کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که بیانیه صادر کرده و اعلام کنیم که به دلیل کارشکنی مستمر عربستان و ناهماهنگی و نداشتن اختیار در وزارت حج، عربستان حاضر نشد شرایط ایران را قبول کند و حج امسال برگزار نمی‌شود. میزبان حج، زائران ایران را محروم کردند و باید در مجامع بین المللی پاسخگوی رفتار غلط خود باشند.

حجی قابل قبول است که امنیت و عزت زائر حفظ شود

رئیس سازمان حج با اشاره به امکان سفر ایرانیان خارج از کشور به سفر حج، خاطرنشان کرد: ایرانیان در هر جای دنیا، از سفر به کشور عربستان به دلیل اینکه شرایط تأمین امنیت جانی در عربستان برای آنها فراهم نیست، پرهیز کنند.

این مقام مسئول، با اشاره به اینکه براساس موضع گیری مراجع تقلید، حجی قابل قبول است که امنیت و عزت زائر حفظ شود و این یک فتوای شرعی بود، تصریح کرد: علمای اهل سنت هم فتاوای خود را برای شرایط فعلی که مسئولیت حج از مردم ساقط است، اعلام کردند؛ ضمن اینکه یکپارچگی مردم در ایران در اعتماد به عملکرد مسئولین برای حفظ نظام باعث می‌شود عربستان به اهداف پلید خود نرسد.

اوحدی، در پایان، با بیان اینکه وزیر خارجه در مورد حج کنفرانس مطبوعاتی گذاشت که نشان از نگاه سیاسی به مقوله حج است، ادامه داد: مردم آزاده دنیا در این مسئله حتماً موضع گیری می‌کنند، چرا که احتمال چنین رفتاری از سوی عربستان علیه آنها نیز وجود دارد.

مدیر سایت امتیاز به خبر :