چهارشنبه 05 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات گرامی باد

  • 27 اردیبهشت 1395
  • 14:11
  • عمومی
  • 0 دیدگاه
  • Article Rating
27 اردیبهشت، روز روابط عمومی و ارتباطات گرامی باد
امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليتهاي حرفه اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتب...

امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليتهاي حرفه اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است. بنا بر اين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيك، تأكيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيك روابط عمومي، دخالت در روند تصميم گيري سازمان است.


** روابط عمومي از ديدگاه مقام معظم رهبري

فكر اينكه برادران يك بخش مشابه در ارگان‌هاي كشور را مثل روابط عمومي‌ها گردهم آوردند فكر خوبي است. ما در نظام خود احتياج به يك انسجام حقيقي از هر طريق ممكن داريم يكي از طرق هم همين است كه عرف روابط عمومي در وزارتخانه‌ها هم‌گون و هم‌نوا شود. حداقل فايده اين كار بهره‌گيري از تجربيات يكديگر است. در مورد خود روابط عمومي،‌ برادران شاغل اين كار به شأن و مسئوليت كار واقف هستند به خصوص در اين ايام كه با مسئولان كشور تماس گرفتند و نقطه‌نظرها روشن شده است. روابط عمومي‌ها مي‌دانند كارشان چيست و چه توقعي از آنها مي‌رود. شايد كار روابط عمومي‌ها را بتوان به عنوان رابط بين دستگاه‌ها و مردم ملاحظه كرد.



** تاريخچه روز جهاني روابط عمومي و ارتباطات


۲۷ ارديبهشت /۱۷ مه

در۱۷ مه ۱۸۶۵ ميلادي "اتحاديه تلگرافي بين المللي” در پاريس تشكيل شد. ازآن تاريخ به بعد نام اين اتحاديه دستخوش تحول شد و سرانجام در ۳۰ اكتبر ۱۹۰۶ ميلادي در كنفرانس "اتحاديه تلگرافي بين الملل” تصميم گرفته شد كه "اتحاديه راديو و تلگرافي بين الملل” نيز تشكيل شود. در ۹دسامبر سال ۱۹۳۲ ميلادي به موجب "عهدنامه مادريد” با وحدت دو اتحاديه ياد شده فوق، "اتحاديه بين المللي ارتباطات دور” شروع به كار كرد. در واقع روز جهاني ارتباطات يادآور تأسيس اين اتحاديه ها براي پيشرفت ارتباطات است. سابقه عضويت ايران در "اتحاديه تلگرافي بين المللي” بيش از يكصد سال است. نهاد مذكور پس از جنگ جهاني دوم و تشكيل سازمان ملل، به موجب تصميم كنفرانس عمومي نمايندگان دولتهاي عضو، اين اتحاديه به صورت نهاد تخصصي سازمان ملل درآمد و از آن زمان تاكنون، جزو مؤسسات ويژه سازمان ملل متحد بوده است. از اواخر سال ۱۹۷۰ ميلادي، كشورهاي جهان سوم از طريق اين اتحاديه كوششهاي وسيعي براي رسيدن به دو هدف مشخص در پيش گرفتند:

۱ـ سعي در تقسيم و توزيع عادلانه امواج راديويي.

۲ـ كوشش در توزيع عادلانه كانالهاي تلويزيوني ماهواره اي پخش مستقيم درسراسر جهان.

اقدام مهم ديگر اين اتحاديه كمك به كشورهاي جهان سوم براي توسعه ارتباطات وكاربرد هرچه بيشتر آن در توسعه ملي اين كشور بوده است.

در نگرش جديد، وسايل ارتباط جمعي، رسانه هاي گروهي ومطبوعات به عنوان بخشي از كليت ارتباطات در صحنه جهاني ارزيابي شده است.

و اما امروز . . .

سالها تلاش و پيگيري دست‌اندركاران روابط عمومي و جامعه ، روابط عمومي ايران به ثمر نشست و جامعه روابط عمومي ايران را صاحب روز ملي كرد. ۲۷ ارديبهشت ماه روزي كه درسطح جهاني نيزبه عنوان روزارتباطات وجامعه اطلاعاتي نامگذاري شده است، به عنوان روز روابط عمومي و ارتباطات تعيين گرديد.اين روز فرصتي است تا نقش و جايگاه روابط عمومي را بعنوان هنر هشتم مرور كنيم.

امروزه نقش روابط عمومي ها در كمك به تصميم گيري هاي مديريتي و استراتژيك يك سازمان نقشي قابل توجه است. نقش روابط عمومي به عنوان ابزار مديريتي براي فعاليتهاي حرفه اي، علمي و الكترونيكي،‌ از مشخصه هاي جديد روابط عمومي در عصر ارتباطات است. بنا بر اين،‌ از نقاط برجسته و ممتاز در مديريت استراتژيك، تأكيد بر محيط برون سازماني و حتي جهاني است و در واقع،‌ منظور از وظايف استراتژيك روابط عمومي، دخالت در روند تصميم گيري سازمان است.

اهميت جايگاه روابط عمومي در عصر ارتباطات و در دوراني كه اطلاع‌رساني در همه عرصه‌ها پيشتاز است، دوچندان شده است به گونه اي كه موفقيت سازمان‌ها، ادارات و شركت‌ها و دوامشان در عرصه‌ها و فعاليت هاي تخصصي به عملكرد روابط عمومي‌هاي آن‌ها وابسته است.

روابط عمومي مدون و برنامه ريزي شده يكي از ابزارهاي قوي مديريت افكار است، روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباط بين مديران و كاركنان، مسئوليت خطيري در فرآيند دسترسي مديران و افكار جمعي كاركنان دارند به همين دليل توجه ويژه به روابط عمومي، به عنوان نهادي كه مي تواند به صورت نظام مند، برنامه ريزي شده و سنجيده در جهت ايجاد، حفظ و گسترش تعامل و تفاهم مديران با كاركنان اقدام كند، بسيار حائز اهميت است.

آنچه اهميت دارد اين است كه كار روابط عمومي تسهيل و خدمت به مديريت است نه مدير. براي آنكه محور اساسي كار روابط عمومي كسب منافع براي كل سازمان است نه براي شخصي كه در رأس هرم سازماني قرار گرفته است. بنابراين بايد به روابط عمومي و كاركردهاي آن، بهتر و منطقي تر نگاه كرد. در اين صورت است كه روابط عمومي مي‌تواند در سازمان موفق عمل كند.

نظام هاي تعاوني نمي توانند نسبت به تحولات ارتباطي، اجتماعي و اقتصادي بي تفاوت باشدو رشد تعاوني ها نيز در گرو راهكار هايي است كه يكي از اين راهكار ها حضوري موثر و توانمند در جوامع اطلاعاتي و دسترسي به حجم وسيعي از اين اطلاعات است.اين دسترسي در قالب روابط عمومي ها و ابزار هاي ارتباطي امكان پذير است كه مي تواند به شكلي جامع اين حضور را برجسته سازد. اما چگونگي اين حضور نيز بدون داشتن پشتوانه هاي علمي محقق نخواهد شد.

بهرحال نگاه حاضر به روابط عمومي و جايگاه روابط عمومي در كشور با اجرايي شدن اين توجهات مي‌تواند گام‌هاي بلندي را در حركت روبه رشد نظام ارتباطي و روابط عمومي دركشور بردارد و اين حرفه و فن تخصصي را در جايگاه و مرتبه و منزلت واقعي خويش قرار دهد. در واقع مي‌توان گفت روزملي ارتباطات و روابط عمومي مي‌تواند نقطه عطفي را در توسعه و تحول واحدهاي روابط عمومي در ايران ايجاد نمايد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :