پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تشريح آخرين وضعيت حج تمتع و سفرهاي نوروزي عتبات عاليات

تشريح آخرين وضعيت حج تمتع و سفرهاي نوروزي عتبات عاليات
اوحدي در خصوص ديه شهداي منا نيز گفت: در جلساتي كه با مسئولان حج عربستان داشتيم خود آنها نيز بر پرداخت ديه تأكيد داشتند. همه زائران از زمان تشرف تحت پوشش بيمه كامل ديه عربستان هستند اما پيگيري اين مسئله به قطع روابط سياسي تلاقي كرد...

سعيد اوحدي، رئيس سازمان حج و زيارت، امروز جمعه 14 اسفند ماه با موضوع تشريح آخرين وضعيت حج تمتع و سفرهاي نوروزي عتبات عاليات ميهمان گفت‌وگوي خبر ساعت 10 شبكه قرآن و معارف سيما بود.

وي در بخش اول سخنان خود با اشاره به افزايش تقاضا براي سفر به عتبات عاليات در نوروز، گفت: از اوايل اسفند ماه پيش ثبت نام عتبات نوروزي آغاز شد و ما با استقبال كم نظيري مواجه شديم. آخرين ظرفيتي كه براي زائران توانستيم در نظر بگيريم سفر 120 هزار نفر در ايام نوروز به عتبات عاليات بود كه از 23 اسفند ماه تا 15 فروردين ماه صورت خواهدگرفت.

300 هتل در اختيار زائران ايراني

اوحدي با اشاره به اينكه 180 هزار نفر متقاضي سفر به عتبات عاليات طي نوروز 95 بودند، گفت: با توجه به شرايط ويژه عراق و محدوديت امكانات و ظرفيت كم هتل ها توانستيم 300 هتل را در كربلا، نجف و كاظمين ويژه زائران ايراني در اختيار بگيريم.

وي از اعزام هيئتي براي بررسي آخرين وضعيت كربلا، به عراق خبر داد و گفت: اگر امكاناتي وجود داشته باشد باز هم تلاش خواهيم كرد براي خدمت به زائران در اختيار بگيريم.

70 پرواز به عتبات عاليات طي نوروز 95

رئيس سازمان حج و زيارت در ادامه گفت: از 23 اسفند ماه هفته اي 70 پرواز از ايران به عراق براي اعزام نوروزي خواهيم داشت كه سال گذشته نداشتيم و ظرفيت اعزام ما نسبت به سال گذشته 100 درصد افزايش پيدا كرده است و در تلاش هستيم امكان تشرف پنج هزار نفر علاوه بر 120 هزار نفر به عراق را فراهم كنيم.

وي در خصوص سفر به شهر مقدس سامرا نيز گفت: با مصوبه دستگاه نظارتي كشور، امكان سفر به سامرا فراهم شد. با توجه به پيروزي هاي بسيج و ارتش عراق امنيت در اين شهر برقرار است. البته سفر به سامرا انتخابي است و زائران در انتخاب كاروان خود مي توانند كاروان هايي را انتخاب كنند كه به اين شهر سفر مي كنند؛ امنيت سفر به سامرا در قالب گشتي هايي كه به همراه اتوبوس هاي زائران حركت مي كنند، كاملاً تأمين شده است.

اوحدي در خصوص قيمت سفر به عتبات گفت: علي رغم افزايش قيمت ارز، تلاش شد قيمت ها افزايش نداشته باشد. مبلغ يك ميليون و 850 هزار تومان سقف هزينه سفر هوايي است. بسته هاي متنوع سفر به عتبات نيز به مردم ارائه شده كه شامل بسته سفري پنج روزه، شش روزه و يك هفته اي با سامرا و يك بسته محدود سفر دو هفته اي است كه زائران با استفاده از كد رهگيري مي توانند كاروان هاي خود را انتخاب كنند.

زائران ايراني به زيارت حضرت حر(ع) مي روند

وي اعلام كرد: از دو هفته قبل برنامه زيارت حضرت حر(ع) نيز در برنامه هاي زيارتي قرار گرفته است.

اوحدي در خصوص ثبت نام زائران در دفاتر غير مجاز نيز هشدار داد و گفت: مردم به وعده هاي غير واقعي كه در دفاتر غيرمجاز تحت عنوان سفر قسطي ارزان قيمت و ... ارائه مي شود، اطمينان نكنند تنها مجموعه اي كه براي زائران قرارداد امنيتي با عراق دارد و دولت عراق موظف به تأمين امنيت آنها است، كاروان هاي سازمان حج و زيارت است. هيچ كاروان ديگري اين امكانات امنيتي را ندارد و همچنين كاروان هاي غيرمجاز پوشش بيمه اي و خدمات درماني ندارند.

رئيس سازمان حج و زيارت به زائران توصيه كرد حتي اگر براي نوروز هم نتوانستند ثبت نام كنند، تأمل كرده، سامانه عتبات عاليات براي بعد از نوروز باز است و براي بعد از نوروز برنامه ريزي كنند.

برخورد با مجموعه هاي غير مجاز سفر به عتبات عاليات

وي خطاب به مجموعه هاي غير مجاز، گفت: در كشور قانون حاكم است و عدول از قانون تعدي به حقوق مردم و فعلي حرام است. صرفاً مجموعه هايي مي توانند نسبت به اعزام زائر اقدام كنند كه داراي مجوز بند «پ» از سازمان حج و زيارت باشند. لذا از هفته پيش مجموعه نظارتي ما به صورت جدي با متخلفان برخورد مي كند، با نيروي انتظامي نيز هماهنگي شده كه با مجموعه هاي غير مجاز برخورد شود.

دارندگان فيش عمره تسهيلات سفر به عتبات دريافت مي كنند

رئيس سازمان حج و زيارت اعلام كرد: در بانك ملي و ملت براي زائران عمره به قيمت يك ميليون وديعه گذاري شده و مقرر شده كه بعد از نوروز تسهيلات ارزان قيمتي براي عتبات به آنها ارائه شود. اين تسهيلات بابت صبر و تحمل زائران براي عمره مفرده است. البته تصريح مي شود كه فيش عمره اي كه دارند همچنان پايدار خواهدماند.

وي در خصوص عتبات دانشجويي و دانش آموزي نيز گفت: هماهنگي خوبي با بانك ملي و ملت صورت گرفته و يك ميليون وام قرض الحسنه در اختيار دانش‌آموزان و دانشجويان قرار مي گيرد؛ سفر عتبات دانشجويي نيز 100 درصد افزايش پيدا كرده اگر چه همچنان متقاضي زيادي داريم.

برپايي جشنواره چلچراغ ويژه فيلم و عكس اربعين حسيني

اوحدي از برپايي جشنواره چلچراغ سخن گفت و اظهار كرد: پياده روي اربعين امسال حماسه بزرگي بود و يك ميليون و 700 هزار زائر توفيق زيارت داشتند و زيبايي هاي عظيمي را در اين زيارت شاهد بوديم، بر همين اساس قرار شد يك جشنواره كاملاً مردمي فيلم و عكس ويژه اربيعن 20 ارديبهشت همزمان با ولادت امام حسين(ع) برگزار شود كه به نظر مي رسد همانند مراسم پياده روي اربعين حماسه ديگري خواهد بود.

وي اعلام كرد: در 11 بخش فيلم هاي داستاني كوتاه، بلند، مستند كوتاه و بلند، عكس حرفه اي، عكس اماتور، عكس موبايلي، فيلم موبايلي و ... اين جشنواره برگزار مي شود و بيش از سه هزار اثر تاكنون به دبيرخانه جشنواره ارسال شده و مردم تا پايان اسفند مهلت ارسال اثار را دارند.

رئيس سازمان حج و زيارت به زائران عتبات عاليات در نوروز گفت: هواي عراق در اين ايام بسيار خوب است و نياز به همراه داشتن لباس گرم نيست، زائراني كه نياز به داروي خاصي دارند، حتماًٌ داروهاي خود را همراه ببرند. همچنين در مراكز تفتيش و بازرسي صبور باشند و با مأموران همكاري كنند.

ثبت نام حج تمتع 95 / قسط دوم ارديبهشت دريافت مي شود

وي در خصوص ثبت نام حج تمتع 95 نيز گفت: بر اساس مصوبه شوراي هماهنگي بعثه قرار شد ثبت نام حج تمتع صورت گيرد، بر اساس تقويم سازمان حج و زيارت 17 ربيع الاول كه مصادف با هفت دي بود اولين اطلاعيه سازمان حج و زيارت صادر شد كه قبل از قطع رابطه ايران و عربستان بود و پيش بيني شد كه مثل سال هاي گذشته در ايام دهه فجر ثبت نام قطعي كاروان ها را با اعلام گروه هاي قيمتي شروع كنيم اما با تأخير مواجه شديم و نوع ثبت نام را تغيير داده اعلام كرديم زائراني كه فيش حج را تا تاريخ 24 خرداد 85 در اختيار دارند، مي توانند به تمامي شعب بانك ملي مراجعه كنند و حسابي را به نام خود باز و پنج ميليون تومان را به عنوان قسط اول واريز كنند و هفته اول ارديبهشت قسط دوم دريافت مي شود.

رئيس سازمان حج و زيارت با تأكيد بر اينكه اين حساب به نام زائر است و چون زمان بين دريافت قسط اول و دوم طولاني شده به اين حساب سود تعلق خواهد گرفت، گفت: تا اين لحظه 9 هزار زائر براي حضور در حج تمتع ثبت نام كرده اند و ما از ساير دارندگان اولويت هاي اعلام شده تقاضا داريم تا 25 اسفند ماه قسط اول خود را واريز كنند.

وي ادامه داد: فريضه حج، واجب است و ما به عنوان مأموريت وظيفه داريم همه تلاش خود را براي انجام اين فريضه واجب براي مردمي كه 15 سال در صف بوده اند فراهم كنيم.

اوحدي گفت: كشور عربستان دعوت نامه اي فرستاده و قرار بود دي ماه سفري به عربستان داشته باشيم كه با تأخير مواجه شد و مجدداً براي 19 اسفند ماه دعوت نامه اي دريافت كرديم؛ طي چند روز گذشته با كشور عربستان مكاتبه داشتيم و منتظر اعلام آنها هستيم تا هيئتي كه از طرف ايران به عربستان براي تعيين مشخصات و شرايط حج برود. البته يكي از شرايط ما حصول امنيت زائران است.

ديه شهداي منا پرداخت مي شود

وي در خصوص ديه شهداي منا نيز گفت: در جلساتي كه با مسئولان حج عربستان داشتيم خود آنها نيز بر پرداخت ديه تأكيد داشتند. همه زائران از زمان تشرف تحت پوشش بيمه كامل ديه عربستان هستند اما پيگيري اين مسئله به قطع روابط سياسي تلاقي كرد و اكنون وظيفه پيگيري حقوقي شهداي منا و بستگان آنها متوجه وزارت امور خارجه است.

اوحدي افزود: 419 پيكر شهداي منا بر اساس درخواست خانواده هاي آنها به كشور بازگردانده شد و 42 پيكر با موافقت خانواده هاي آنها در مقبره الشهداي عربستان باقي ماند. دو پيكر نيز شناسايي شده كه بازگرداندن آنها با قطع روابط سياسي با عربستان همزمان شد و منتظر هستيم كه اگر خانواده‌هاي اين دو شهيد همچنان مسر به بازگرداندن پيكر عزيزان خود بودند، آنها را به كشور بازگردانيم و هيچ زائري را نداريم كه شناسايي نشده باشد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :