جمعه 07 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

آغاز نام‌نويسي دانشگاهيان براي اعزام به عتبات

آغاز نام‌نويسي دانشگاهيان براي اعزام به عتبات
نام نويسي چهاردهمين دوره عتبات دانشگاهيان از امروز اول دي ماه در سايت لبيك به نشاني www.labbayk.ir آغاز شد و تا 7 دي ماه ادامه خواهد يافت و قرعه كشي از ميان ثبت نام كنندگان نيز در ايام ولادت نبي مكرم اسلام(ص) انجام و پس از قرعه كش...

حجت الاسلام والمسلمين سيد محمد رضا فقيهي رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در جمع خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن خوشامدگويي و تبريك سالروز آغاز امامت حضرت مهدي(عج) گزارشي از دوره قبلي اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات ارائه كرد و گفت:در سيزدهمين دوره اعزام دانشگاهيان به عتبات عاليات كه از 19 مرداد ماه آغاز و تا پايان آبان ماه ادامه داشت، بيش از 8 هزار نفر از دانشگاهيان در قالب اساتيد، دانشجويان پسر، كارمندان دانشگاه ها، متاهلين و دختران مجرد با يكي از محارم در قالب 189 كاروان اعزام شدند.

وي تصريح كرد:طي نظرسنجي هاي انجام شده در اين دوره، از هشت هزار نفر اعزام شده 41 درصد خانم و 59 درصد را آقايان تشكيل مي دادند كه 60 درصد مجرد و 40 درصد متاهل بودند.از نظر تحصيلات 8درصد مدرك كارداني، 61 درصد مدرك كارشناسي،24درصد مدرك كارشناسي ارشد، و7درصد در مقطع دكتري مشغول به تحصيل بودند.در اين نظر سنجي 74 درصد اعلام نمودند كه براي اولين بار است كه به عتبات مشرف مي شوند و تنها 26 درصد سابقه تشرف داشتند.91 درصد از زائرين دانشگاهي در جلسه قبل از سفر عتبات شركت كرده و از آن راضي بودند.79 درصد بسته هاي فرهنگي قبل از سفر را دريافت كرده بودند .همچنين با توجه به برگزاري مسابقه حين سفر، بيش از دو هزار نفر از زائرين در مسابقه كتابخواني كه به صورت حضوري و كتبي در كربلاي معلي برگزار شد؛ شركت كرده بودند.در مجموع دوره سيزدهم را يكي از دوره هاي خوب عتبات دانشگاهيان ارزيابي مي كنيم.

فقيهي گفت: با همكاري بعثه مقام معظم رهبري چندين همايش در كربلاي معلي داشتيم كه در حرم حضرت اباعبدالله الحسين(ع) برگزار شد و ارتباط خوبي با عتبه حسيني برگزار كرديم. همچنين برنامه هاي فرهنگي و زيارت دوره هاي ويژه در نجف اشرف برگزار شد كه با استقبال زائرين دانشگاهي مواجه شده بود.

وي افزود: ثبت نام چهاردهمين دوره عتبات دانشگاهيان از اول دي ماه در سايت لبيك به نشاني www.labbayk.ir آغاز خواهد شد و تا 7 دي ماه ادامه خواهد يافت و قرعه كشي از ميان ثبت نام كنندگان نيز در ايام ولادت نبي مكرم اسلام(ص) انجام و پس از قرعه كشي پذيرفته شدگان اصلي و ذخيره اعلام خواهند شد.

فقيهي گفت:ويژگي خاص اين دوره آن است كه براي اولين بار دختران مجرد در گروه هايي ويژه كه مختص خواهران مجرد است، بدون همراه مي توانند ثبت نام و اعزام شوند.همچنين اساتيد دانشگاه،متاهلين،پسران مجرد و كارمندان دانشگاه ها نيز از گروه هاي ديگر اعزامي در اين دوره خواهند بود.

وي افزود:در اين دوره پيش بيني شده كه 11500 نفر از دانشگاهيان سراسر كشور در قالب 287 كاروان شامل 172 كاروان هوايي و 115 كاروان زميني به عتبات عاليات اعزام شوند كه به نسبت دوره قبلي 100 كاروان اضافه شده است.

فقيهي در خصوص ويژگي هاي خاص كاروان هاي دانشگاهي به نسبت كاروان هاي عادي را 16 مورد شمرد و گفت :جوان بودن كاروان ها،همراهي روحاني با تمامي كاروان ها،حضور عوامل ستاد در نجف و كربلا،استقرار مداح در اين دوره،زيارت دسته جمعي،همخواني سرود در بين الحرمين،تصوير برداري از برنامه هاي جمعي،زيارت دوره ويژه نجف،برگزاري مسابقات فرهنگي متنوع ، اعطاي وام،برگزاري جلسات آموزشي قبل و بعد از سفر،همايش هاي بعثه حين سفر،نشست هم انديشي دانشگاهيان در كربلاي معلي،ارسال بسته فرهنگي قبل و پس از سفر از ويژگي هاي خاص كاروان هاي دانشگاهي عتبات است.

وي در خصوص اعطاي وام يك ميليون توماني به زائرين عتبات دانشگاهيان گفت:در دوره قبل عليرغم تفاهم نامه همه دانشجويان نتواستند از اين وام استفاده كنند؛ اما طبق تفاهم نامه ستاد با بانك ملت در اين دوره تمامي زائرين دانشگاهي عتبات مي توانند از تسهيلات يك ميليون توماني بانك ملت بدون سپرده گزاري و با سود 4 درصد بهره مند شوند.اعطاي وام بعد از قرعه كشي و ثبت نام نهايي زائرين و معرفي آنها به بانك ملت انجام خواهد شد.همچنين زائرين مي توانند از وام صندوق رفاه هم بهره مند شوند.

فقيهي گفت:در اين دوره كاروان هايي را جهت هم انديشي اساتيد طراحي كرديم كه مي توانند نشست هايشان را در نجف يا كربلاي معلي برگزار نمايند.همچنين چندين كاروان هم به روساي دانشگاه هاي استان هاي اصفهان،تهران،فارس،كرمان و آذربايجان شرقي تعلق گرفت.

وي در خصوص تخفيف ويژه كاروان هاي دانشگاهي گفت:همان طور كه در دوره هاي قبل براي عمره و عتبات دانشگاهيان تخفيفات ويژه داشتيم در اين دوره نيز تخفيف خواهيم داشت.ميانگين قيمت عتبات به صورت زميني 970 هزار تومان و به صورت هوايي يك ميليون و 500 هزار تومان خواهد بود كه بنابر دوري و نزديكي به مرز اين قيمت ها اندك تفاوتي با هم خواهد داشت.

وي ادامه داد:دانشگاهيان در نجف اشرف و كربلاي معلي در هتل هاي متمركز اسكان داده خواهد شد كه تلاش كرده ايم نزديك ترين هتل ها را به حرمين شريفين براي زائرين دانشگاهي در نظر بگيريم.طول زمان سفر هفت روز خواهد بود كه زائرين در اين مدت به زيارت شهرهاي مقدس نجف،كربلا و كاظمين خواهند پرداخت.در خصوص زيارت سامراء هم اگر سازمان حج و زيارت با مسئولان عراقي در اين زمينه به توافق برسند برنامه زيارتي سامرا را نيز خواهيم داشت.

رئيس ستاد عمره و عتبات دانشگاهيان در خصوص ارسال بسته هاي فرهنگي هم گفت: تلاش مي كنيم بسته هاي فرهنگي به دست تمامي زائرين دانشگاهي برسد. 21 درصدي كه در دوره قبل بسته ها را دريافت نكرده بودند كساني بودند كه در جلسه آموزشي قبل از سفر شركت نكرده بودند، چون اين بسته ها در جلسه آموزشي قبل از سفر اهدا مي شود.اين جلسات در اين دوره حداقل حدود ده روز قبل از سفر برگزار مي شود و همچنين pdf محصولات فرهنگي نيز در سايت قرار داده خواهد شد.

فقيهي در پاسخ به سوالي در خصوص عمره دانشگاهيان گفت: عمره همچنان تعطيل است و ما در اين زمينه تابع تصميمات دولت و سازمان حج و زيارت خواهيم بود.

وي افزود:اعزام زائرين دانشگاهي به عتبات عاليات از پنجم بهمن ماه آغاز و تا پايان فروردين ماه سال 95 ادامه خواهد داشت. پروازهاي هوايي بخشي به مقصد نجف و بخشي بغداد خواهد بود كه پروازهاي بغداد ابتدا به كاظمين، كربلا و بعد به نجف اعزام مي شوند و پروازهاي نجف، ابتدا نجف، كربلا و سپس به كاظمين مشرف مي شوند. گروه هاي زميني هم ابتدا به نجف اشرف و سپس كربلاي معلي و بعد هم به كاظمين اعزام مي شوند .نكته قابل توجه آن است كه تمامي گروه هاي دختران به صورت هوايي اعزام خواهند شد.
مدیر سایت امتیاز به خبر :