ﺳﻪشنبه 04 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

مشروح گزارش سرپرست حجاج ايراني در حضور رهبر معظم انقلاب

مشروح گزارش سرپرست حجاج ايراني در حضور رهبر معظم انقلاب
حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر سرپرست حجاج ايراني و نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت، در ديدار صبح امروز كارگزاران حج با رهبر معظم انقلاب اسلامي، در گزارشي به بيان اقدامات و فعاليت‌هاي بعثه مقام معظم رهبري پرداخت.
به گزارش پايگاه اطلاع‌رساني حج ، كارگزاران حج صبح امروز با رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌آلله خامنه‌اي ديدار كردند.

در ابتداي اين ديدار كه صبح امروز چهارشنبه ۲۰ شهريور در حسينيه امام خميني رحمة‌الله‌عليه برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمين قاضي عسكر نماينده ولي فقيه در امور حج و زيارت و سرپرست زائران ايراني ضمن تبريك هفته حج و دهه كرامت، گزارشي از اقدامات و فعاليت‌هاي بعثه مقام معظم رهبري ارائه داد.

متن كامل سخنان حجت‌الاسلام والمسلين قاضي عسكر را در ادامه خواهيد خواند.

بسم الله الرحمن الرحيم

در آغاز، هفته حج و دهة كرامت را به حضرتعالي تبريك عرض نموده و از اينكه اجازه فرموديد در آستانه سفر عبادي سياسي حج تمتع، جمعي از كارگزاران حوزه حج و زيارت و تعدادي از زائران حج سالجاري به حضور حضرتعالي شرفياب شوند صميمانه تشكر و سپاسگزاري مي‌نمايم و بدينوسيله گزارش مختصري از تلاش‌ها و فعاليت‌هاي مجموعه همكاران اينجانب در بعثه مقام معظم رهبري، از حج گذشته تا كنون را به اختصار به استحضار مي‌رسانم:

۱- بحمدالله با استفاده از كارشناسان خبره خوشبختانه سند راهبردي حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت تهيه و جهت اجرا ابلاغ گرديد.

۲- فرموده بوديد الگوي حج جمهوري اسلامي ايران را مشخص كنيد و به همگان بگوييد حج ما داراي اين خصوصيات و ويژگي‌ها است، براي تحقق اين امر با حضور رؤساي محترم پيشين سازمان، پيشكسوتان و تعدادي از كارشناسان بعثه و سازمان و متخصصين حوزه مديريت و برنامه ريزي، و با همكاري برخي اساتيد دانشگاه طرح تعالي حج تهيه و هم اكنون مراحل نهايي خود را طي مي‌كند و اميد است پس از برگزاري حج سالجاري براي اجرا آماده شود. اين طرح به برنامه ريزان و مسئولان اجرائي و فرهنگي كمك خواهد كرد تا بتوانند با آينده نگري و تهيه برنامه‌هاي بلند مدت در تحقق اهداف حج و زيارت كه در رهنمودهاي حضرت امام– قدس سره – و حضرتعالي تبيين گرديده موفق و در زمينه قوانين و مقررات نيز به ثبات دست پيدا كنند.

۳- با توجه به توصيه‌هاي اكيد و مكرر حضرتعالي در توجه هر چه بيشتر به قرآن كريم در سفر حج و ديگر سفرهاي زيارتي، امسال نيز قرآن به تعداد زائران چاپ و به اين عزيزان اهدا مي‌گردد. برنامه جزء خواني قرآن و حفظ سُور منتخب و تفسير آيات حج نيز در برنامه‌هاي فرهنگي سالجاري، مورد اهتمام بيشتري قرار گرفته است.

۴- بكارگيري و تربيت نيروهاي لايق و شايسته مهمترين نقش را در تحول روحي و اخلاقي زائران ايفا مي‌نمايد، از اين رو با انجام آزمون‌ها و مصاحبه‌هاي علمي، آموزش‌هاي بدو و ضمن خدمت، آموزش مجازي و برگزاري همايش‌هاي آموزشي توجيهي، آموزشهاي ميداني، تهيه عناوين و سرفصل‌هاي آموزشي، استفاده از روش‌هاي سمعي بصري و خروج از شيوه‌هاي سنتي و نا كارآمد تلاش كرده ايم بهترين‌ها گزينش شده و خدمتگزار زائران عزيز باشند. و بحمدا… در همين راستا بيش از دويست نفر از اساتيد سطوح عالي حوزه‌هاي علميه گزينش و افتخار خدمتگزاري حج گزاران را پيدا كرده اند.

۵- اينجانب به نمايندگي از حضرتعالي و در راستاي وظايف محوله، دفاع از حقوق زائران و تكريم اين عزيزان را وظيفه شرعي و قانوني خود مي‌دانم، بر اين اساس و در پي اظهار نگراني حضرتعالي در زمينه افزايش قيمت حج در سالجاري و با تلاش كارشناسان بعثه و سازمان خوشبختانه توانستيم از طريق صرفه جوئي‌ها و اخذ تخفيف و نيز همكاري بانك ملي مبلغ دو ميليون تومان به زائران عزيز بازگردانيم و به قولي كه به اين عزيزان داده بوديم جامه عمل بپوشانيم كه در اين راستا لازم مي‌دانم از همكاري شايسته جناب آقاي مهندس سعيد اوحدي رئيس محترم سازمان حج و زيارت تشكر و قدرداني كنم.

۶- با توجه به تأكيدات حضرتعالي در زمينه رشد و توسعه علمي، مركز تحقيقات حج در سالجاري با مجوز رسمي وزارت علوم و تحقيقات و فناوري به پژوهشكده حج و زيارت ارتقاء يافت و با تشكيل پنج گروه با عناوين اخلاق و اسرار، تاريخ و سيره، كلام و معارف، فقه و حقوق و مطالعات اجتماعي، تلاش خود را براي انجام وظائف محوّله گسترش بخشيد. از حج گذشته تا كنون حدود ۷۰ عنوان كتاب جديد به آثار توليد شده در حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت افزوده شد، همچنين تعداد ۱۰ جلد از فصلنامه‌هاي تخصصي ميقات حج، فصلنامه فرهنگ زيارت و ميقات الحج انتشار يافت. تعداد پنج جلد از مجلدات دانشنامه حج و حرمين شريفين امروز رونمائي گرديد و ديگر مجلدات آن نيز در دست تهيه است، علاوه بر آن موسوعه رّد شبهات نيز طراحي و در دست اجرا است، از تاريخ ۱/۶/۹۱ تا ۱۲/۶/۹۲ مجموع كتب و نشريات چاپ جديد و تجديد چاپ منتشر شده توسط حوزه نمايندگي ولي فقيه در امور حج و زيارت در حدود ۰۰۰/۵۰۰/۳ نسخه بوده است.

همچنين در چند ماه گذشته چند همايش تخصصي با عناوين:

۱- انقلاب اسلامي و ديپلماسي عمومي در حج

۲- حج و آينده پژوهي

۳- مقايسه تطبيقي سلفيه و وهابيت در پژوهشكده حج و زيارت با حضور محققان و پژوهشگران برگزار گرديد.

حمايت از پايان نامه‌هاي مرتبط، تهيه نرم افزارهاي پژوهشي، به روز نمودن كتابخانه تخصصي حج و زيارت، جمع آوري اسناد و مدارك جنايات تكفيري‌ها عليه شيعيان و ديگر مسلمانان و توليد كتاب‌هاي صوتي و شنيداري از ديگر اقدامات در اين حوزه مي‌باشد.

۷-بمنظور ارتقاء سطح علمي روحانيون كاروانها اين اقدامات صورت گرفت:

۱- پذيرش دور سوم دانشجو در مقطع كارشناسي ارشد رشته ارتباطات (گرايش حج و زيارت) با همكاري دانشگاه قرآن و حديث

۲- پذيرش دانش پژوه سطح ۳ تخصصي تبليغ گرايش حج و زيارت در حوزه علميه قم و پذيرش دوره اوّل در مدرسه عالي نواب مشهد با مجوز رسمي شوراي مديريت حوزه عمليه خراسان

۳- پذيرش دانشجو در مقطع دكتراي پژوهش محور در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه بين المللي امام رضا – ع –، كه انشاء ا… پذيرش رشته كارشناسي ارشد آن از نيمه دوم سال تحصيلي ۹۲ – ۹۳ با پذيرش ۵۰ دانشجو از ميان كارگزاران و كاركنان اين دوره رسماً آغاز مي‌شود.

۸-با توجه به شرايط منطقه و مشكلات موجود در جهان اسلام و بمنظور بهره گيري از ظرفيت‌هاي عظيم حج، شعار «حج، معنويت، هم انديشي و مسئوليت اسلامي» را براي سالجاري انتخاب كرديم تا انشاء ا… اين شعار سرلوحه برنامه‌هاي فرهنگي و بين‌المللي بعثه قرار گرفته و در تمامي فعاليتها تجلي پيدا كند.

۹- توليد ۳۶۰ جلسه از دروس آموزش الكترونيكي به زبان‌هاي فارسي، عربي، انگليسي و آذري و طراحي و راه اندازي سامانه آموزش مجازي به سه زبان ذكر شده براي زائران خارج از كشور و نيز زائران و كارگزاران اهل سنت از ديگر اقدامات صورت گرفته است، با اين امكان ايرانيان عزيز و زائران شيعه خارج كشور مي‌توانند پيش از عزيمت به حج از دوره‌هاي آموزشي استفاده و بهره گيري نمايند.

۱۰- ساماندهي حدود ۵۰۰۰ زائر تحصيل كرده و فرهيخته كاروان‌ها در قالب گروههاي ياوران حجاج به عنوان مدد كاران فرهنگي زائران و كارگزاران در موسم حج و برگزاري همايش‌هاي آموزشي توجيهي اين گروهها براي نخستين بار در بيشتر استانها.

۱۱- شركت ۴۷۰۰ نفر از كارگزاران فرهنگي اعم از روحانيون و معينه‌هاي حج و عمره، روحانيون و مداحان و مسئولين فرهنگي در دوره‌هاي آموزشي ضمن خدمت.

۱۲- برگزاري ۳۵۵ كارگاه آموزشي مهارت افزايي ويژه روحانيون و كارگزاران فرهنگي حج و عمره و عتبات براي ۳۲۰۰ نفر

۱۳- برگزاري دوره‌هاي آموزش زبان (عربي و انگليسي) براي كارگزاران فرهنگي با ظرفيت ۵۰۰ نفر

۱۴- راه اندازي پايگاه اطلاع رساني و خبرگزاري حج

۱۵- ساماندهي و اعزام حدود ۳۷۰۰ نفر روحاني براي كاروانهاي عمره، ۷۲۰ نفر روحاني، معين و معينه براي كاروانهاي حج تمتع و برگزاري ۱۴ همايش توجيهي براي آنان.

۱۶- گسترش آموزش زائران از طريق راه اندازي سامانه پيامكي و سامانه مسابقات و توليد لوح‌هاي فشرده.

۱۷- با توجه به تأكيد حضرتعالي در زمينه تدوين تجارب و نيز آسيب شناسي فعاليتها و برنامه‌ها، بحمد ا… از حج گذشته تا كنون اقدامات سودمندي صورت گرفت و اولين كتاب تدوين و تجارب حج تمتع سال ۹۱ در ۱۸۰ صفحه تنظيم و ابلاغ گرديد. تا براي سال جاري و سال‌هاي بعد بكار گرفته شود.

۱۸- در ايّام عمره شبكه تلويزيوني زائر با ارائه روزانه ۵/۴ ساعت پخش در هتل‌هاي محل استقرار زائران ايراني مورد بهره برداري قرار گرفت. براي دانشجويان، دانش آموزان، طلاب و زائران تحصيلكرده و زوج‌هاي جوان، برنامه‌هاي متنوعي در زمينه آشنايي با سبك زندگي اسلامي، راه‌هاي بهره گيري از سفر عمره و راههاي تقويت اخلاق و معنويت در فرد و جامعه اجرا شد كه با استقبال فراوان روبرو گرديد.

در پايان لازم مي‌دانم در محضر شريف حضرتعالي از همكارانم در بعثه مقام معظم رهبري، سازمان حج و زيارت، مركز پزشكي حج و زيارت، هلال احمر، سفارت و سركنسولگري جمهوري اسلامي ايران در عربستان، صدا و سيما، هواپيمايي كشوري، سازمان فرودگاهها، نيروي انتظامي و پليس فرودگاهها، هواپيمايي جمهوري اسلامي ايران و ماهان، روحانيون، مديران و خدمتگزاران حجاج بيت الله الحرام در همه بخش‌ها تشكر نمايم و اميدوارم با عنايت پرودگار و الطاف خاصه حضرت ولي عصر – ارواحنا فدا - و دعاي خير حضرتعالي امسال حجي آرام همراه با معنويت و موفقيت برگزار و زائران شريف و بزرگوار ايران اسلامي، سالم و با حجي مقبول و دعاهايي مستجاب شده به كشور عزيزمان بازگردند.
مدیر سایت امتیاز به خبر :