جمعه 10 فروردین 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

شروع پروازهای حج از اول شهریور

شروع پروازهای حج از اول شهریور
رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز اعزام زائران ایرانی حج تمتع از اول شهریور ماه خبر داد و گفت: صدور روادید حجاج از 15 شوال آغاز خواهد شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان حج و زیارت ، مهندس سعیداوحدی در نشست خبری که صبح امروز در سازمان حج برگزار شد؛ ضمن تشریح اقدامات مربوط به اعزام زائران به حج تمتع اظهار داشت: امسال سهمیه حجاج 61 هزار نفر است که 53 درصد را خانم‌ها و 47 درصد را آقایان تشکیل می‌دهند. متوسط سن زائران نیز 57 سال است که این میانگین نسبت به سال گذشته یک سال و نیم کاهش یافته است. 

وی افزود: مسن‌ترین زائر ایرانی اعزامی به حج تمتع زائر 93 ساله از سیرجان و کوچکترین زائر 6 ساله از استان کهکیلویه و بویراحمد است.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه به دلیل استقبال زائران سفرهای مدینه 12 درصد نسبت به سال گذشته گسترش یافته است، افزود: اولین پرواز زائران به حج تمتع از فرودگاه امام از اول شهریور آغاز می‌شود و آخرین پرواز اعزامی 26 شهریور ماه است.

وی با بیان اینکه پرواز برگشت حجاج ایرانی از ششم مهرماه تا 26 مهر  خواهد بود، بیان کرد:  بر اساس دستور العمل وزارت حج عربستان تمام خدمات و امور زائران در حج در قالب نرم افزار مسار الکترونیکی ثبت می شود که در زمان صدور ویزاس زائران نیز این اطلاعات در دسترس باشد که سازمان حج و زیارت بر اساس اعلام وزارت حج عربستان جز 4 کشور موفق در استفاده و ثبت اطلاعات زائران در این نرم افزار است.

اوحدی از برگزاری سمینار مدیران 19 ایستگاه هوایی در روز گذشته خبر داد و گفت: بیشترین زائر برای ایستگاه پروازی تهران با 10 هزار زائر است و کمترین آن مربوط به استان ایلام می‌شود که تنها یک کاروان دارد.

رئیس سازمان حج و زیارت از تحقق صددرصدی طرح انطباق پزشکی خبر داد و گفت: امسال طرح انطباق با افزایش 20 درصدی پزشکان زن بطور صد در صد در حج اجرا خواهد شد.

وی همچنین گفت:  امسال 70 درصد تنوع غذایی برای زائران مکه بیشتر شده است.

وی درباره برنامه اعزام تابستانی اربعین نیز اظهار داشت: برنامه اعزام از 23 تیرماه آغاز شده و تا 26 شهریور ماه ثبت‌نام‌ها ادامه دارد و قیمت‌ها با توجه به کار کارشناسی  10درصد کاهش یافته است و ما به قیمت سال 93 برگشته‌ایم و متقاضیان این سفرها برای ثبت نام می توانند به سامانه atabat.org.ir  مراجعه کنند.

اوحدی با بیان اینکه تا پایان تابستان 60 هزار نفر به عتبات اعزام می‌شوند، نسبت به تبلیغات برخی شرکت‌ها درباره اعزام عتبات به صورت قسطی و یا با قیمت بسیار کم هشدار داد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در سال گذشته حتی یک کاروان حج با مشکلات امنیتی روبرو نشد، خاطرنشان کرد: کیفیت هتلها تا حدود 30 تا 35 درصد افزایش یافته و هتل های بی کیفیت نیز از چرخه خارج شده‌اند.

وی با بیان اینکه تعداد گیت‌های ورودی گذرنامه برای اربعین امسال سه برابر می‌شود، گفت: خیرین می‌توانند کمک های مردمی خود را به حساب 561844444405 بانک سپه شعبه استاد نجات الهی واریز کنند.

اوحدی با اشاره به اینکه امسال تا پایان مرداد ماه زائر سرای شهدای طریق القدس با ماموریت ویژه برای خدمت‌رسانی به زائران عتبات در مرز چزابه به بهره‌برداری می‌رسد، گفت: ظرفیت این زائر سرا 5 هزار نفر است، اما در شرایط ویژه همانند اربعین بیش از 7 هزار نفر در این زائرسرا اسکان داده خواهد شد.

رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه تمام زائران اربعین،‌ عتبات و تمتع بیمه خواهند شد، اظهار داشت: امسال علاوه بر پوشش بیمه دو بسته ویژه بیمه تکمیلی برای زائران حج توسط بیمه ایران ارائه خواهد شد.

اوحدی با بیان اینکه از 15 شوال صدور روادید حج تمتع آغاز می‌شود، درباره تامین امنیت زائران نیز گفت: در جلسه‌ای که در ماه رمضان با وزیر حج عربستان داشتیم، تاکید ویژه‌ای در ایجاد آرامش و تامین امنیت زائران شد.

وی ادامه داد: امسال برای اولین بار در حج به زائران بیمار یک دستگاه موبایل و سیم کارت با امکان تماس با مرکز درمانی داده می‌شود و زائر می‌تواند با تک شماره یک به صورت مستقیم از محل بیمارستان با پزشک متخصص مرکز پزشکی حج و زیارت ارتباط برقرار کند.

اوحدی همچنین درباره گمشدگان در سفر حج توضیح داد و گفت: امسال برای اولین بار تمامی اطلاعات زائران از طریق پدهایی که در اختیار مجموعه امدادی قرار گرفته، این امکان را می‌دهد که محل کاروان و نقشه محله کاروان فرد شناسایی شود، از سویی دیگر برنامه‌ای هم در قالب gps برای گمشدگان و افراد مسن نیز در دستور کار داریم.

 

خبر در حال تکمیل است ..... 

امتیاز به خبر :

ارسال نظرات

نام
ایمیل

نظرات شما

هم اکنون هیچ نظری ارسال نشده است. شما می توانید اولین نظردهنده باشد.