یکشنبه 30 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

اعمال شب 21 ماه مبارك رمضان

اعمال شب 21 ماه مبارك رمضان
شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان فضيلتش زيادتر از شب نوزدهم است، و بايد اعمال آن شب را از غسل و احياء و زيارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاي جوشن كبير و غيره در اين شب به عمل آورد، در روايات تاكيد شده...
به گزارش سرويس انديشه پايگاه اطلاع رساني حج، شب بيست و يكم ماه مبارك رمضان فضيلتش زيادتر از شب نوزدهم است، و بايد اعمال آن شب را از غسل و احياء و زيارت و نماز، هفت قل هو الله و قرآن بر سر گرفتن و صد ركعت نماز و دعاي جوشن كبير و غيره در اين شب به عمل آورد، در روايات تاكيد شده در غسل و احياء و جدّ و جهد در عبادت در اين شب و شب بيست و سوم.

امام صادق عليه‏ السلام فرمود:« تقدير امور و سرنوشت‌ها در شب قدر، يعني شب نوزدهم، تحكيم آن در شب بيست و يكم، و امضا ‏آن در شب بيست و سوم صورت مي‏گيرد.» (وسائل الشيعه، حرّ عاملي، دار الاحياء التراث، ج 7، ص259)

اعمال اين شب كه مشترك در هر سه شب قدر است عبارت است از:

1- غسل. (مقارن غروب آفتاب، كه بهتر است نماز عشاء را با غسل خواند.)

2- دو ركعت نماز وارد شده است كه در هر ركعت بعد از حمد، هفت مرتبه توحيد بخواند و بعد از فراغ هفتاد مرتبه اَستَغفُرِاللهَ وَ اَتوبُ اِلَيهِ و در روايتي است كه از جاي خود برنخيزد تا حق تعالي او و پدر و مادرش را بيامرزد.

3- قرآن مجيد را بگشايد و بگذارد در مقابل خود و بگويد: اَللّهُمَّ اِنّي اَسئَلُِكَ بِكِتابِكَ المُنزَلِ وَ ما فيهِ اسمُكَ الاَكبَرُ و اَسماۆُكَ الحُسني وَ ما يُخافُ وَ يُرجي اَن تَجعَلَني مِن عُتَقائِكَ مِنَ النّار. پس هر حاجت كه دارد بخواهد.

4- مصحف شريف را بگيرد و بر سر بگذارد و بگويد:
اَللّهمَّ بِحَقِّ هذاالقُرآنِ وَ بِحَقِّ مَن اَرسَلتَه بِه وَ بِحَقِ كُلِّ مومنٍ مَدَحتَه ُ فيهِ وَ بِحَقِّكَ عَلَيهِم فلا اَحَدَ اَعرَفُبِ بِحَقِّكَ مِنكَ.
ده مرتبه بگويد: بِكَ يا الله
ده مرتبه: بِمُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِعليٍّ
ده مرتبه: بِفاطِمَةَ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ
ده مرتبه: بِالحُسَين ِ
ده مرتبه: بِعليّ بنِ الحُسين
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ
ده مرتبه: بِجَعفَر بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِموُسي بنِ جَعفَر ٍ
ده مرتبه: بِعليِّ بنِ مُوسي
ده مرتبه: بِمُحَمَّدِ بنِ عَلِيٍّ
ده مرتبه: بِعَلِيِّ بنِ مُحَمَّدٍ
ده مرتبه: بِالحَسَنِ بنِ عَلِيٍّ
ده مرتبه: بِالحُجَّةِ.
پس از اين عمل هر حاجتي كه داري طلب كن.

5- زيارت امام حسين عليه السلام است؛ كه در روايت آمده است كه چون شب قدر مي‌شود منادي از آسمان هفتم ندا مي‌كند كه حق تعالي آمرزيد هر كسي را كه به زيارت قبر امام حسين عليه السلام آمده است.

6- احيا داشتن اين شب‌ها. در روايت آمده هر كس احيا كند شب قدر را گناهان او آمرزيده شود هر چند به عدد ستارگان آسمان و سنگيني كوه‌ها و وزن درياها باشد.

7- صد ركعت نماز بخواند كه فضيلت بسيار دارد، و افضل آنست كه در هر ركعت بعد از حمد ده مرتبه توحيد بخواند.

8- اين دعا خوانده شود: اَللّهُمَّ اِنّي اَمسَيتُ لَكَ عَبدًا داخِرًا لا اَملِكُ لِنَفسي وَ اَعتَرِفُ...
امتیاز به خبر :