شنبه 08 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

همراه داشتن هر گونه مواد و داروي مخدر در عربستان ممنوع است

همراه داشتن هر گونه مواد و داروي مخدر در عربستان ممنوع است
مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: همراه داشتن هر گونه ماده مخدر يا داروي مخدر مثل قرص ، شربت متادون و قرص هاي حاوي كدئين در كشور عربستان ممنوع است .
به گزارش پايگاه اطلاع رساني حج، محمدباقر صابري زفرقندي مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر اعلام كرد: براساس قوانين عربستان حمل مواد و داروي مخدر مجازات‌هاي شديد از جمله زندان يا محروميت از سفر حج را به همراه خواهد داشت.

وي با توجه به فرارسيدن ايام حج به زائران خانه خدا توصيه كرد ممكن است برخي از داروها مثل قرص يا شربت متادون، قرص هاي ريتالين و موارد مشابه در ايران براي افرادي كه با مجوز پزشك تحت درمان هستند مجاز باشد ،لذا قوانين كشور ميزبان يعني عربستان اجازه همراه داشتن داروهاي فوق حتي با گواهي پزشك ايراني را نمي دهد.

زفرقندي ادامه داد: افرادي كه به هر دليل اعتياد به مواد مخدر داشته و عازم سفر حج هستند، لازم است قبل از عزيمت تحت نظارت پزشك بوده و در مراكز مجاز درمان اعتياد نسبت به ترك كامل خود اقدام كنند تا در كشور عربستان و براي انجام فرائض ديني دچار مشكل نشوند.

مديركل درمان و حمايت‌هاي اجتماعي ستاد مبارزه با مواد مخدر تصريح كرد پزشكان كاروان‌ها لازم است با دقت و جديت، افرادي از زائران را كه وابستگي به موادمخدر دارند، شناسايي و نسبت به درمان آنها اقدام كنند.

زفرقندي افزود: همچنين توجه داشته باشند كه درمان‌هاي جايگزين براي مصرف موادمخدر در كشور عربستان مورد تاييد نبوده و مي تواند باعث مشكل شود.

وي با تاكيد بر اينكه زائران از تهيه هر گونه دارو خارج از نظام بهداشتي ، درماني حج و زيارت به شدت اجتناب كنند، گفت: بيماران مبتلا به اختلالات روانپزشكي كه عازم حج هستند، از قطع داروي خود پرهيز كنند، زيرا قطع داروهاي روانپزشكي از عوامل عمده و فوري عود بيماري هاي روانپزشكي است و عود بيماري هاي روانپزشكي موجب اختلال در اجراي مناسك حج خواهد شد.

زفرقندي اظهار داشت :همچنين پزشكان كاروان ها و همراهان بيماران مراقبت لازم را در مورد مصرف به موقع و ميزان مناسب داروهاي روانپزشكي داشته باشند.

وي ادامه داد: به دليل محدوديت در داروهاي موجود در بيمارستان‌هاي هلال احمر جمهوري اسلامي در مكه ، مدينه ، گران بودن و دسترسي سخت به داروهاي تخصصي روانپزشكي در عربستان، زائران با تجويز پزشك معالج به ميزان كافي داروهاي روانپزشكي را همراه خود به عربستان ببرند.

اين مقام مسوول در ستاد مبارزه با مواد مخدر تاكيد كرد يكي از اختلالاتي كه باعث ايجاد مشكلات عديده براي زائران مي شود، بيماري وسواس است.

وي اضافه كرد: بيماران وسواسي به دليل شستشوي زياد، شك در اعمال، بويژه تعداد ركعات نماز و تعداد طواف هاي انجام شده، دائما نسبت به درستي يا نادرستي اعمال خود دچار شك و ترديد مي شوند، لذا براي اين بيماران لازم و واجب است كه تحت هيچ شرايطي داروهاي مصرفي خود را قطع يا حتي كم نكنند بلكه شايد لازم باشد با نظر پزشك معالج به دليل استرس هاي سفر حج، مقداري بر ميزان داروي خود بيافزايند.

زفرقندي افزود: اين افراد اگر تاكنون نسبت به درمان بيماري وسواس خود اقدام نكرده اند، با مراجعه به روانپزشك، درمان مناسب را دريافت كنند و به هيچ وجه به افكار وسواسي خود توجه نكنند.

به گفته وي ، از نظر پزشكي به هر ميزاني كه در برابر فكر مزاحم وسواسي مقاومت كنند شانس غلبه بر شك و ترديد را افزايش مي دهند، در غير اين صورت فكر وسواسي غالب خواهد شد و تا مدت‌ها نسبت به اعمال خود دچار شك بوده و بيماري هاي افسردگي و اختلالات ديگر به سراغ آنها خواهد آمد.

زفرقندي خاطرنشان كرد روحانيون كاروان‌ها لازم است در بيان احكام شرعي مرز بين افكار وسواسي زائران با رفتارهاي عادي را با دقت و درستي تشخيص دهند، چرا كه پاسخ نامناسب به يك فرد وسواسي باعث تشديد علائم و واكنش هاي رواني پيش‌بيني نشده و غيرقابل كنترل مي شود.
مدیر سایت امتیاز به خبر :