پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

تکذیب وجود بیماری ابولا در تبریز

تکذیب وجود بیماری ابولا در تبریز
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: بیماری ابولا نه تنها در تبریز بلکه در کشور هم تایید نشده و شایعه شیوع این بیماری را در تبریز تکذیب می کنیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان حج و زیارت استان آذربایجان شرقی به نقل از خبرگزاری نصر نیوز، محمدحسین صومی امروز در کنفرانس مطبوعاتی خود در جمع خبرنگاران از پایان یافتن کار احداث و تجهیز 115 خانه بهداشت در آذربایجان شرقی خبر داد و گفت:در سراسر کشور یک هزار خانه بهداشت آماده بهره برداری شده است که 115 مورد ان مربوط به آذربایجان شرقی است.

وی ادامه داد: برنامه ما ایجاد و تجهیز 150 خانه بهداشت بود که دلیل شروع فصل سرما مراکز باقیمانده از نیمه دوم اسفند تا پایان فروردین ماه سال آینده تجهیز و اماده بهره برداری می شوند.

* تکذیب شایعات شبکه های اجتماعی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اشاره به انتشار شایعاتی در شبکه های اجتماعی درباره شیوع بیماری مهلک ابولا در آذربایجان شرقی، گفت: من به طور قطع شیوع بیماری ابولا را نه تنها در تبریز، بلکه در کل کشور تکذیب و رد می کنم.

محمدحسین صومی در ادامه به شیوع بیماری ویروسی آنفولانزا در استان اشاره کرد و گفت: آنفولانزای شایع شده در استان از نوع A و B است که هر سال با شروع فصل سرما شایع می شود.

او توضیح داد: درمان قطعی برای این بیماری ویروسی وجود ندارد، چرا که ویروس این بیماری هر سال تغییر ماهیت می دهد و هر بار به شکلی بدن انسان را درگیر خود می کند. این بیماری خود را از شروع فصل پاییز تا اواخر زمستان نشان می دهد و بسته به سیستم ایمنی بدن فرد آلوده می تواند تاثیرات مختلفی روی بیمار بگذارد.

* شیوع بیماری آنفولانزای نوع A و B در آذربایجان شرقی

صومی ادامه داد: زمانی این بیماری مسری می شود که بیش از 3 درصد مراجعان به مراکز درمانی، دارای علائم آنفولانزا باشند. اکنون این بیماری ویروسی در آذربایجان شرقی و بسیاری از استان ها مسری شده و شهروندان محترم بایست با خود مراقبتی از ابتلا به این بیماری پیشگیری کنند.

او گفت: هم اکنون طبق آمار مراکز کنترل دانشگاه علوم پزشکی تبریز، درصد شیوع این بیماری ویروسی در استان به 6 درصد رسیده است؛ این رقم در برخی استان های کشور به 10 درصد و در استان کرمانشاه به 12 درصد رسیده است.

* علائم آنفولانزا

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز با بیان اینکه درمانی قطعی برای بیماری های عفونت ویروسی وجود ندارد، گفت: علائم بیماری آنفولانزا عارض شدن دردهای عضلانی، تب، سرگیجه، سردرد، احساس سنگینی سر و بدن، آبریزش بینی و ایجاد خلط در گلو است، گفت: این ها همان علائم سرماخوردگی معمولی هستند، اما اگر این علائم در  فردی ظاهر شده و پس از سه روز بهبودی حاصل نشود، حتما باید به پزشک متخصص مراجعه کند و در صورت لزوم در مراکز درمانی پیشبینی شده (امام رضا علیه السلام و سینا) بستری شود.

صومی تاکید کرد: این بیماری ممکن است در افراد مختلف بصورت های متعدد بروز کند، اما در افراد دارای بیماری مستعد (مانند عفونت های ریوی، دیابت، نارحتی های قلبی و...) اثر آن شدیدتر است و باید تحت نظر قرار گیرد.

وی در خصوص نحوه پیشگیری از این بیماری نیز گفت: پیشگیری از این بیماری به راحتی قابل انجام است و واکسن آن به وفور در مراکز درمانی و داروخانه ها موجود است. حتما کسانی که دارای بیماری های مزمن هستند توصیه می کنیم واکسن آنفولانزا را تزریق کنند، چرا که این بیماری در افراد دارای بیماری مزمن و سیستم ایمنی ضعیف بدن کُشنده است.

* 8 نفر جان خود را از دست دادند

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با اعلام اینکه این بیماری در دو ماه اخیر شیوع بیشتری داشته است، گفت: ما در 19 الی 21 بهمن بیشترین بستری به علت این بیماری را ثبت کردیم که بیش از 50 درصد آنها مشکوک به آنفولانزای نوع ای و بی بودند.

صومی در ادامه گفت: متاسفانه در سال جاری 8 نفر از شهروندان آذربایجان شرقی جان خود را به واسطه بیماری آنفولانزای نوع ای و بی از دست دادند.

وی در ادامه گفت: این اولین بار نیست که این بیماری سبب جان باختن شهروندان ما می شود و سال گذشته 16 نفر در اثر ابتلا به این بیماری جان خود را از دست دادند.

* جای نگرانی نیست؛ فقط مراقب باشید

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در ادامه با رد هر گونه نگرانی و همه گیری وسیع این بیماری گفت: هیچ لزومی ندارد از این موضوع وحشت داشته باشیم، رفتار برخی همکاران درمانی ما در بیمارستان ها منطقی نیست، چرا که آنها قبلا در برابر این بیماری واکسینه شده اند و با رعایت فاصله بیش از یک متری از بیمار و رعایت نکات خود مراقبتی، احتمال ابتلا به این بیماری به دشت کاهش می یابد.

صومی با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی تبریز از همه لحاظ در امادگی کامل به سر می برد، گفت: با تلاش های همکارانم آمار تلفات ناشی از این بیماری، یک سوم آمار مورد انتظار ناظران امر است. ما با حساسیت کامل با این موضوع برخورد می کنیم؛ همچنین پیش بینی می کنیم با توجه به شرای جوی در 10 روز اینده شیوع این بیماری فروکش کند.

وی در پایان باری دیگر به لزوم پایان دادن به شایعات در خصوص شیوع بیماری ابولا و آنفولانزای نوع خوکی و مرغی در آذربایجان شرقی تاکید مؤکد کرد و گفت: اگر بیماری شایع شده باشد، اول از همه وظیفه ما است که به شهروندان اطلاع دهیم.

امتیاز به خبر :