پنجشنبه 06 اردیبهشت 1403
EN

خبرگزاری حج و زیارت آذربایجان شرقی

مشاهده خبر

خرید و فروش فیش حج تمتع بصورت صلح نامه ای یا وکالتی انجام ندهید

خرید و فروش فیش حج تمتع بصورت صلح نامه ای یا وکالتی انجام ندهید
معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت با اشاره به برخي سوء‌استفاده‌هاي صورت گرفته در انتقال فيش‌هاي حج تمتع براي جلوگيري از كلاهبرداري در اين خصوص به مردم توصيه كرد به هيچ عنوان به صورت صلح نامه‌اي يا وكالتي فيش نخ...

  ناصر خدرنژاد، معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت عنوان كرد: ما دو نوع فيش داريم، يكي فيش‌هاي عمره مفرده و يكي هم فيش‌هاي حج تمتع. در خصوص فيش‌هاي عمره مفرده همه دارندگان فيش عمره در صورتي كه بخواهند فيش خود را واگذار كنند مي‌توانند به هر كدام از دفاتر كارگزار حج مراجعه و فيش خود را به افراد متقاضي منتقل كنند.


زماني كه تشرف فيش حج معلوم نيست واگذاري آن معني ندارد

وي در خصوص فيش‌هاي حج تمتع عنوان كرد: هيچ كس نمي‌تواند در خصوص فيش‌هاي حج تمتع با قاطعيت اعلام كند كه دارنده فيش چه زماني مي‌تواند به حج مشرف شود. پس زماني كه تشرف فيش حج معلوم نيست واگذاري آن معني ندارد و تنها در خصوص فيش‌هايي كه اولويت‌هاي آنها اعلام شده‌است، امكان واگذاري وجود دارد.

خدرنژاد ادامه داد: به عنوان مثال در سال جاري سپرده‌گزاران تا ۱۵ اسفند ماه ۸۴ براي اعزام به حج فراخوان شده‌اند و كساني كه فيش دارند مي‌توانند اعزام شوند اما در صورتي كه دارنده اين اولويت امكان تشرف ندارد مي‌تواند فيش خود را واگذار كند.

وي با اشاره به احتمال تغيير در قيمت و تعداد زائران حج تمتع كه موجب مشخص نبودن زمان اعزام و قيمت فيش حج مي‌شود، عنوان كرد: تا سه سال پيش معمولاً ۸۵ هزار نفر از ايران به حج اعزام مي‌شدند اكنون اين تعداد به ۶۵ هزار نفر كاهش پيدا كرده است و امكان دارد سال آينده اين تعداد افزايش داشته باشد. فردي كه مي‌خواهد فيش حج خريداري كند نمي‌داند آيا به راستي سال آينده نوبت فيش وي خواهد رسيد يا خير از سوي ديگر امكان دارد قيمت ارز افزايش يا كاهش داشته باشد. مثلاً دو سال پيش با افزايش قيمت ارز قيمت حج از پنج ميليون تومان به ۱۲ميلون تومان رسيد و موجب شد علي‌رغم اينكه نوبت خيلي از افراد براي اعزام به حج رسيده بود اما آنها از اعزام منصرف شدند و اولويت‌هاي جديدتري اعلام شد.

واگذاري فيش حج اولويت‌دار با مراجعه به كارگزاران حج در سراسر كشور امكان پذير است

وي تصريح كرد: واگذاري اين فيش هم با مراجعه به كارگزاران حج در سراسر كشور امكان پذير است اما متأسفانه عده‌اي سودجو با انتشار آگهي‌هاي تبليغي و سپس با يك صلح نامه و وكالت نامه اين فيش‌ها را خريداري و به قيمت‌هاي بسيار بالا به متقاضيان مي‌فروشند.

معاون حج و عمره سازمان حج و زيارت در ادامه گفت: نكته‌اي كه مردم بايد به آن توجه كنند اين است كه مثلاً وقتي در شهر تهران اقدام به خريد فيش حج مي‌كنيد فيش فردي به آنها فروخته مي‌شود كه ساكن شهر ديگري است و اين موجب مي‌شود خريدار فيش به صاحب اصلي فيش دسترسي نداشته باشد و به اين وسيله قيمت فيش را بسيار ارزان از فروشنده خريداري كرده و به قيمت بسيار بالا به خريدار مي‌فروشند.

وي به زائران توصيه كرد به هيچ وجه به اين افراد اعتماد نكنند و افزود: دفاتر مركزي كارگزاران حج در استان‌ها آماده كمك به متقاضيان انتقال هستند؛ البته زائران قبل از هر اقدامي حتماً در سايت سازمان حج و زيارت بررسي كنند كه كارگزار حج به راستي كارگزار سازمان حج و زيارت باشد و فقط به اين ادعا كه از سازمان حج و زيارت مجوز دارد اكتفا نكنند.

معاون سازمان حج و زيارت در پايان تأكيد كرد: هنگام انتقال فيش حج، كسي كه مي‌خواهد فيش حج خود را واگذار كند و كسي كه مي‌خواهد فيش را دريافت كند هر دو نفر بايد هنگام انتقال حاضر باشند پس هيچ متقاضي به صورت صلح نامه‌اي يا وكالتي فيش نخرد و يا نفروشد.

وي تصريح كرد: فيش حج متاعي براي معامله و سودجويي نيست.

مدیر سایت امتیاز به خبر :